woensdag, mei 12, 2004

Krijg ik toch ********* ineens een meneer aan de deur. Een meneer van de wbv.
Toen ik hier een jaar woonde kreeg ik gezeik over mijn 'wilde' tuin.
Iedereen in de buurt met een niet-standaardtuin werd aangeschreven: onderhouden moest het worden! En anders zou de wbv de betrokken tuin op kosten van de bewoner laten betegelen.
Destijds geïnformeerd: als er een schutting omheen stond was het prima, dan zag niemand het.
Schutting geplaatst, bak geld aan gespendeerd en veel energie. In de schutting zit een deur, met een houten frame en gaas.
De overige 'niet-onderhouders' hebben nooit meer iets gehoord, dus in de omgeving zijn nog tuinen met alleen brandnetels die een meter over de stoep zwieren.

Nu hebben we de laatste tijd weer druk geplukt, gerooid en gemaaid in de tuin.
Aan de buitenkant van de schutting heb ik alles wat er doorgroeide zoveel mogelijk teruggevlochten, de wilg die weer boven de schutting uitkomt gaan we in het voorjaar weer terugzetten. Aan de buitenkant van de schutting staat look-zonder-look, die ik wel wat uitgedund heb - maar als ik het helemaal weghaal komen er brandnetels op en daar flikkeren mensen hun vuil in. Dus ik heb een deel laten staan, de doorgang is nog ruim genoeg en over een paar weken is die look toch weg.

Tring. WBV-man met een 'I've been to Phuket!!'-shirt aan, type Haagse Harrie maar dan op zijn Utrègs. 'U onderhoudt uw tuin niet.' Ik was even met stomheid geslagen, heb daarna uitgelegd dat we er druk mee bezig zijn geweest, bovendien, tis mijn tuin. Blaren en wondjes van alle activiteiten geshowd.
Man: 'U doet niks aan uw tuin, er staat alleen maar onkruid, en de rest is platgetrapt'.
Ja, goh, we hebben net flink gemaaid, dus er ligt nog wat maaisel te drogen. En onkruid staat er niet, het is geen gazonnetje-border-patio-bakkentuin, maar dat is dacht ik ook niet verplicht.
'Ik heb net gekeken, en u doet er niks aan, u onderhoudt uw tuin niet.'
Er viel niet mee te argumenteren.
'Er groeit van alles uit uw tuin dat de doorgang blokkeert.'
Nee, _buiten_ mijn tuin slaat look-zonder-look op, en dat neemt inderdaad een stukje van het pad in beslag. Maar gisteren kwam er iemand op een scootmobiel langs die er probleemloos langs kon.
'Mensen met een scootmobiel kunnen er niet langs, die hebben geklaagd.'
(Opvallend dan dat ze me niet aanspreken als ze langskomen terwijl ik in de tuin bezig ben.)
Dus gezegd dat ik dat spul best wil weghalen, maar dat het niet _uit_ mijn tuin komt, en geen hinder oplevert. Dat ik alles wat wel hinderlijk zou kunnen worden, zoals seringen-, hondsroos-, clematis- en wilgentakken, sowieso regelmatig verwijder.
Meneer liep weg, en meldde dat ie er met iemand anders naar zou kijken en dat ik dan wel een aanschrijving zou krijgen. Ik heb gezegd dat ik dan verwacht dat ik op dat moment mee kan kijken, en dat die derde een neutrale tuin- en plantendeskundige zal zijn.
Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen: