vrijdag, mei 14, 2004

Tuinklussen moet wel goed voor de lijn zijn...
Buurvrouw had m'n spa geleend, alleen is ze nu niet thuis. Ik had eerder wat plantjes besteld die vandaag bezorgd werden, dus dan maar met het plantenschepje aan de slag.
Achterin de tuin wat grond ontneteld (compleet met wortels), gaten gegraven, bramen en wijnbessen geplant.
Bij de vijver smeerwortel geplant (waar ie plek heeft lekker groot te worden).
Seringenopslag verwijderd en een lelijke tak uit de sering gezaagd. Uitgebloeide bloesems verwijderd; de afgezaagde tak en de opslag zo verzaagd dat het in de biobak past.
Zijtakken van een es gesneden zodat ik er hopelijk volgend jaar ook nog gewoon langs kan.
Zitten denken waar ik ander grut ga neerzetten.
Nu even afkoelen, en zo weer verder: cotoneaster deels afzagen; plek maken waar wat bloeiers neergezet kunnen worden (en die ook planten ;-)); bedenken waar ik divers zaaispul nou precies ga neerzetten.
Als de zon uit de tuin is even flink sproeien zodat het nieuwe spul niet verdroogt.

De katten vinden het machtig interessant; de schuinbovenbuurkinderen geven instructie ('Die zou ik niet neerzetten hoor! O, komen er bramen aan? Die zijn lekker hè? Zet dan maar neer.'); ik ontdek werkelijk hordes insekten e.d. van allerlei soort. Veel soorten vlinders en bijen, wespen, vliegjes, en erg veel van die spinnencreches: zo'n zakje van rag met krioelende babyspinnetjes. Pissebedden, wormen, duizendpoten, kevertjes die ik niet bij naam ken, schuimcicades, diverse wantsen.
Mezen, vinken, mussen, spreeuwen, merels vliegen af en aan.
Toch een teken dat het lééft in de tuin. Wat me ook opvalt: andere buuv heeft veel bloeiende struiken (en een strak gazon), maar vlinders en vogels zie ik daar niet.

Veel werk, je tuin niet onderhouden ;-)

Geen opmerkingen: