vrijdag, november 02, 2007

Privacyclubs willen webreclame zonder volgsysteem

AMSTERDAM - Negen Amerikaanse privacyorganisaties willen dat consumenten de mogelijkheid krijgen om hun activiteiten op internet niet te laten registreren door advertentiebedrijven. Daartoe zou een register moeten worden opgericht, net als tegen ongewenste telefonische verkoop.
Advertentiebedrijven kunnen via zogenoemde 'tracking-cookies' bijvoorbeeld nagaan welke websites een internetgebruiker zoal bezoekt. Aan de hand van die informatie is een gedetailleerd interesseprofiel op te stellen, waardoor het mogelijk is om hem of haar relevantere reclame voor te schotelen. Dat zou voor consumenten minder storend zijn, en bovendien aantrekkelijker voor de adverteerder. Critici maken zich echter zorgen over de privacy.
Onder meer de digitale burgerrechtenbeweging EFF en het Center for Democracy and Technology CDT willen dat de Amerikaanse handelswaakhond FTC een register instelt waar consumenten zich kunnen inschrijven als ze niet willen dat reclamemakers hun surfgedrag volgen. Ook zouden de adverteerders internetgebruikers de mogelijheid moeten geven om informatie in hun profielen aan te passen of te verwijderen.
Eerder stelde de Amerikaanse overheid een vergelijkbaar register in voor mensen die niet willen worden gebeld door telemarketeers. Dat zogenoemde 'Do Not Call List' is zeer succesvol.
Het register zou moeten werken via de browser van de consument. Die zou via een speciale uitbreiding een steeds geactualiseerde lijst moeten ontvangen van websites die gebruik maken van tracking-cookies, die dan geblokkeerd kunnen worden.
(Bron)

De reclamemakers zouden er blij moeten zijn - geen reclames meer voor mensen die er niets van willen weten, dat zou geld kunnen schelen in de goeie zin...

Geen opmerkingen: