vrijdag, april 25, 2008

NS wil meer treinen laten rijden

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen willen vanaf december nog meer treinen laten rijden.
Zo krijgt West-Friesland een uitgebreide intercityverbinding met Amsterdam, gaan er nachttreinen rijden op het traject Utrecht-Gouda-Rotterdam en rijden er straks per uur vier stoptreinen en vier intercity's tussen Arnhem en Nijmegen.
Dat maakte NS vrijdag bekend. In totaal gaat het aantal dagelijkse treinritten met 3 procent omhoog met ingang van de nieuwe dienstregeling op zondag 14 december.
Spoorbeheerder ProRail moet nog wel instemmen met de plannen van NS.
De nachttrein betreft een proef van twee jaar in de nachten van donderdag, vrijdag en zaterdag. NS speelt met de nieuwe verbinding in "op de toename van de mobiliteit van uitgaanspubliek in de nachten in de Randstad".
De reistijd tussen Utrecht en Rotterdam daalt dankzij de uitbreiding van het nachtnet met een uur. Afgelopen december werd het nachtnet ook al uitgebreid. Sindsdien hebben de grote steden in Noord-Brabant in de nachten van donderdag, vrijdag en zaterdag ook aansluiting op het nachtnet in de Randstad.
Naast de proef met nachttreinen tussen Utrecht, Gouda en Rotterdam komen er overdag en in de avond op allerlei plaatsen treindiensten bij. Zo gaan de frequenties van stoptreinen omhoog op de lijnen Utrecht-Breukelen-Amsterdam, Hoorn-Schiphol-Hoofddorp, Apeldoorn-Almelo-Enschede en Haarlem-Amsterdam CS.
De treinverbinding tussen West-Friesland en Amsterdam wordt flink verbeterd. Nu rijden er naast de stoptreinen alleen in de spits vier intercity's tussen Amsterdam CS, Hoorn en Enkhuizen. Vanaf december wordt deze intercitydienst uitgebreid naar de rest van de dag.
Buiten de spits rijden er twee intercity's per uur op het traject. Tussen Hoorn en Enkhuizen stoppen deze intercity's bij elk station.
Op de lijn Nijmegen-Schiphol gaat tot ongeveer 20.00 uur om het half uur een intercity rijden. En er komt weer een doorgaande intercity op de route Zwolle-Arnhem-Nijmegen-Den Bosch-Roosendaal. Deze intercity stopt tussen Arnhem en Nijmegen op alle stations.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling neemt NS ook nieuwe stations in gebruik. Het gaat dan om Amsterdam Holendrecht (tussen Abcoude en Amsterdam Bijlmer ArenA) en Amsterdam Hemboog (vlakbij station Sloterdijk).
(Bron)

Waar halen ze die treinen (en het personeel) vandaan dan? En kun je dan niet beter gelijk de boel ombouwen tot een metrosysteem, in elk geval in de Randstad?

Geen opmerkingen: