zaterdag, december 19, 2009

Aantekeningen maken helpt niet altijd

HEERLEN - De meeste mensen denken dat aantekeningen maken helpt om belangrijke informatie beter te kunnen onthouden. Maar dat is lang niet altijd het geval, zo blijkt uit onderzoek van Sandra Wetzels, die vrijdag promoveert aan de Open Universiteit in Heerlen.
Wetzels deed experimenten onder groepen studenten en scholieren. Ze concludeert dat alleen degenen met een gemiddeld niveau van voorkennis over een bepaald onderwerp baat hebben bij hun aantekeningen.
Mensen die weinig van een onderwerp weten, of degenen die er juist al veel vanaf weten, zijn er niet mee geholpen. Voor deze groepen kan het maken van notities zelfs nadelig werken, stelt de promovenda.
Mensen leren nieuwe dingen via hun werkgeheugen. Dingen die ze al weten liggen opgeslagen in het langetermijngeheugen. Bij het horen van nieuwe informatie worden bekende feiten uit het langetermijngeheugen gehaald en naar het werkgeheugen gebracht.
Wetzels heeft nu vastgesteld dat degenen die veel voorkennis hebben genoeg hebben aan plaatjes om hun werkgeheugen te activeren. Ze kunnen op die manier grote brokken informatie in één keer aan.
Mensen met een laag kennisniveau hebben brede, algemene instructie nodig om iets nieuws te kunnen onthouden. Aantekeningen of plaatjes zijn voor hen niet voldoende, aangezien hun voorkennis niet toereikend is.
Deze personen hebben veel structuur nodig om het hersenproces adequaat te laten verlopen. Notities brengen hen juist in de war.
(Bron)

Geen opmerkingen: