dinsdag, juni 17, 2003

Extreme avondmensen hebben gendefect

EDE - Mensen die 's avonds maar niet in slaap kunnen komen en die 's morgens moeite hebben om op gang te komen, kunnen daar niets aan doen. Uit onderzoek is gebleken dat zij een gendefect hebben. Zij missen een stukje van een gen dat de biologische klok bij mensen bepaalt.
Dat heeft neuroloog dr. M. Smits van de polikliniek voor slaap-waakstoornissen en chronobiologie in Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede dinsdag bekend gemaakt. De Edese polikliniek is een van de drie onderzoekscentra op dit gebied in Nederland en werkt samen met de universiteit van Surrey (GB) en het St. Thomas' Hospital in Londen.
(Bron)

Kijk. Ik kan er dus niks aan doen dat ik mijn ouders tot wanhoop dreef omdat ik pas echt opleefde op het moment dat zij wilden gaan slapen. Ik kan er dus niks aan doen dat ik minimaal anderhalf uur lig te woelen voor ik in slaap val (intussen vriendje - ochtendmens - wakker houdend). Ik kan er dus niks aan doen dat ik meestal beslist niet handtam ben als ik net wakker ben. Ik kan er dus niks aan doen dat mijn eigen, natuurlijke ritme, gewoon leidt tot: rond een uur of acht naar bed, rond een uur of twee wakker. (Als ik verplicht om elf uur naar bed moet, red ik het niet met zes uur slaap. Acht uur is dan een minimumeis.)
Tis gewoon een gendefect.
Volgende vraag: wat doen we eraan?

Geen opmerkingen: