woensdag, juni 18, 2003

TT 192 Vriesdrogen concurrent crematie

ALMERE Uitvaartverzekeraar Yarden wil weten of het haalbaar is om lichamen van overledenen te vriesdrogen. Dat zou een milieuvriendelijk alternatief zijn voor cremeren. Bij de methode wordt het lichaam diepgevroren, vermalen en van vocht ontdaan. Het poeder dat resteert kan worden uitgestrooid of bewaard.
De techniek wordt momenteel getest in Zweden. Yarden verwacht over een aantal jaar te weten of vriesdrogen toekomst heeft in Nederland. Overigens moet dan wel de wet worden aangepast.
Nieuwe technieken zijn nodig omdat de milieu-eisen strenger worden. Bovendien is er minder plek voor kerkhoven.

Ik wil al niet gecemeerd worden omdat ik dat verbrandingsidee naar vind, maar vriesdrogen en vermalen klinkt ook niet echt lekker. En ja, ik wéét dat ik er hoogstwaarschijnlijk weinig van mee zal krijgen. Ja, ik weet dat je bij begraven worden gewoon langzaam verrot. En toch lijkt dat me prettiger. Natuurlijker ook.

Geen opmerkingen: