woensdag, november 05, 2003

De macrobioot praat zonder te antwoorden

AMSTERDAM - Waarom had macrobioot Adelbert Nelissen zijn cliënte José Krijnen niet geadviseerd om te stoppen met de macrobiotische behandeling toen bleek dat zij ernstig ziek was en het dieet geen effect had? Op die vraag kregen de rechters van het Amsterdamse gerechtshof en de advocaat-generaal van het OM ook dinsdag tijdens de vierde zitting in het hoger beroep in de strafzaak tegen Nelissen geen antwoord.Nelissen, directeur van het macrobiotische Kushi Instituut in Amsterdam, kreeg van de rechtbank twee jaar geleden een voorwaardelijke celstraf van zes maanden en een boete van 5000 gulden opgelegd. Dat was veel minder dan eis: 30 maanden cel waarvan 10 maanden voorwaardelijk. Zowel het OM als Nelissen ging in hoger beroep.
Nelissen schoot tekort in de zorgplicht jegens Krijnen, de in 1998 overleden vrouw van politicus Roel van Duijn, zo vond de rechtbank. Ook voor de rechters van het gerechtshof is dat het centrale punt: ' U wist hoe ernstig haar situatie was, u wist dat ze zich niet aan het dieet hield, had u niet moeten zeggen: ''Mevrouw deze behandeling is niets voor u?'' Dat is een vraag die bij mij rijst, ik hoop ook bij u?'
De verdachte praat, maar geeft geen antwoord. Op aandrang van de rechter probeert Nelissen het nog eens: 'Ik wist in 1991 niet dat het zo erg met haar was. Ze deed vaag over de diagnose en zei dat het waarschijnlijk baarmoederhalskanker was. Ze zat er omheen te praten. Dat vond ik schokkend. Ik zei dat ze naar een gynaecoloog moest. Het is niet in mij opgekomen om te zeggen dat ze moest stoppen met de macrobiotiek.'
De advocaat-generaal : 'Had u niet moeten zeggen dat deze weg niet geschikt voor Krijnen was?' Nelissen: 'Ik begreep dat haar leven in gevaar was. Maar het is niet verboden om iemand te adviseren macrobiotisch te eten.'
Volgens Nelissen lag het aan Krijnen dat de behandeling niet werkte. Ze volgde zijn voedingsadviezen onvoldoende op. Roel van Duijn kreeg het verwijt dat hij Krijnen niet had gesteund en niet in harmonie met haar had geleefd. ' Dan werkt macrobiotiek niet.'
(Bron)

Geen opmerkingen: