maandag, januari 24, 2005

Internetters zijn brave en naïeve zoekers

AMSTERDAM - Internetters zijn over het algemeen tevreden over de prestaties van zoekmachines maar zijn zich aan de andere kant niet bewust hoe zoekresultaten tot stand komen. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een Amerikaans onderzoek van Pew Internet and American Life Project over het gebruik van zoekmachines onder 2200 internetters.
Het onderzoek laat tevens zien dat veel internetters trouw zijn aan één enkele zoekmachine, terwijl geen enkele zoekmachine het hele internet in kaart kan brengen. Een gemiddelde internetter kiest één zoekmachine en blijft deze gebruiken. Zelfs nieuwe technologie is niet een reden om de vertrouwde zoekpaden in te wisselen.
De meeste surfers bestempelen hun favoriete zoekmachine als onafhankelijk en betrouwbaar. Opvallend hierbij is dat slechts een aantal weet dat veel zoekmachines de resultaten door betalingen laten beïnvloeden.
Slechts een derde deel van de internetters weet het verschil tussen een gesponsorde link en een zoekresultaat en slechts 15% ziet daadwerkelijk het verschil tussen deze twee op het scherm.
Tot slot geeft 43% van de ondervraagden aan dat zij zich bewust zijn dat de zoekmachines haar gebruikers volgt bij het surfen.
(Bron)

Geen opmerkingen: