Privé-internetten op werk neemt fors toe
AMSTERDAM - Het privé onder werktijd mailen, surfen en bellen is het afgelopen jaar enorm toegenomen.
Vorig jaar werd 3,9 uur per week besteed aan oneigenlijk gebruik van bedrijfsmiddelen, dit jaar is het al een uur meer.
Het zakelijk mailen en surfen in eigen tijd, wat er tegenover zou moeten staan, is het afgelopen jaar echter gelijk gebleven op wekelijks 2,4 uur.
Dat blijkt uit de ICT Barometer van Ernst & Young, een regelmatig onderzoek onder 607 directeuren, managers en anderen uit het bedrijfsleven en van de overheid.
Het zijn vooral vrouwen en werknemers beneden de 35 jaar die oneigenlijk gebruik maken van deze faciliteiten op het werk. Jonge medewerkers besteden tijdens hun werk drie keer zo veel tijd aan surfen, mailen en bellen voor privédoeleinden als hun oudere collega's.
"Het lijkt wel nu de arbeidsmarkt weer groeiende is dat mensen zich meer wangedrag op de werkvloer permitteren," zegt Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership van Ernst & Young. "Stel dat je een bedrijf runt van honderd mensen, dan komt dit per maand neer op duizend uur arbeidsproductiviteitverlies. Dit is geen kinderspel meer, maar een serieus probleem."
(Bron)
Je kunt als beheerder natuurlijk maatregelen nemen: internet afsluiten, of alleen bepaalde sites toestaan. Woordenboeken, een encyclopedie, een weer- en een nieuwssite zijn op mijn werk te raadplegen, maar meer ook niet. Mailen kun je alleen intern, zoals je ook niet zelf allerlei dingen op de computer kunt installeren.
Ik vermoed dat dat de ICT-afdeling ook veel werk scheelt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten