zondag, februari 24, 2008

Algen zeer geschikt als diesel

HELSINKI - Algen zijn zeer geschikt om biologische diesel van te maken. De organismen leveren per hectare tien à vijftien keer meer olie dan palmen of koolzaad.
Dat zegt energieonderzoeker Kristian Spilling van de Academie van Finland, een van de vele wetenschappers in de wereld die werken aan 'algendiesel'. "Groot voordeel van algen is dat ze zeer snel groeien. Ze verdubbelen zich minstens een keer per dag. De teelt gaat ook niet ten koste van voeding, zoals graan of maïs", zegt Spilling.
De teelt in algenplantages blijkt echter nog erg duur. Een ton grondstof kost circa 5000 dollar. "Dat moet toch minstens tien keer lager om het rendabel te maken", schat de Finse onderzoeker.
Spilling denkt aan efficiëntere teeltmethoden. "En misschien kunnen we bijproducten verkopen of geld krijgen voor het verwerken van CO2", oppert de wetenschapper. Algen nemen bij hun groei namelijk veel broeikasgas CO2 op. Als CO2 door algenbakken borrelt, groeien de algen nog sneller.
Olieraffinaderij Neste Oil uit Finland, een grote leverancier van biodiesel, verwacht vanaf 2015 algendiesel te verkopen. "We zoeken nu de beste algensoort en de geschiktste plaats om ze te kweken en te verwerken", zegt vicepresident Osmo Kammonen van Neste Oil.
Hij vermoedt dat zijn thuisland Finland wegens de lange winters niet zo geschikt is voor de snelle teelt van algen. Beter zijn zonnige gebieden rond de evenaar.
De Fin is niet de enige die hiervoor naar zonnige oorden kijkt. Shell meldde in december een testfaciliteit te bouwen op Hawaï voor de ontwikkeling van biologische brandstoffen uit algen. Het bedrijf EcoPower Bonaire doet ook al experimenten met biodiesel uit algen.
Europarlementslid Dorette Corbey (PvdA) vindt dat grote olieconcerns zoals Shell geen octrooi mogen claimen op technieken voor algendiesel. "De EU moet dat voorkomen", vindt ze. "De wereld kan alleen mooier worden als vele bedrijven deze techniek mogen toepassen."
De PvdA'ster, specialist in schone brandstoffen, is ontzettend enthousiast over algendiesel. "Heel groot voordeel is dat de teelt niet ten koste gaat van tropische bossen of voedingslandbouw. Algen kweken kan overal: op het dak van parkeergarages, flats, dat soort dingen."
Corbey roemt het vermogen van algen om het broeikasgas CO2 op te nemen. "Je kunt de teelt toepassen bij bijvoorbeeld olieraffinaderijen. Beter zo dan ondergrondse opslag van C02."
De kosten lijken Corbey mee te vallen. "Het probleem is volgens mij: hoe hou je ziektes buiten de deur. Algen zijn levende organismen, dus vatbaar voor ziektes."
De teelt van algendiesel blijkt niet alleen interessant voor auto's. Zelfs vliegtuigmaatschappijen hebben zich op algendiesel gestort.
Schiphol ontvangt juist deze zondag voor het eerst een Boeing 747 die gedeeltelijk op biobrandstof vliegt.
Welke biobrandstof is gebruikt in het toestel wilde maatschappij Virgin Atlantic nog niet zeggen. De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing meldde eind vorig jaar wel dat het zocht naar toepassingen met algen.
(Bron)

Geen opmerkingen: