maandag, oktober 27, 2008

Tunnel onder Naardermeer lijkt definitief van de baan

ROTTERDAM - De aanleg van een ondertunnelde snelweg bij het Naardermeer lijkt definitief van de baan.
Nieuw onderzoek wijst uit dat er daardoor zeker twee jaar extra vertraging optreedt. We moeten op de ingezette weg doorgaan, concludeerde verkeersminister Camiel Eurlings maandag.
Tweede Kamerlid Ger Koopmans, een partijgenoot van Eurlings, dwong onlangs het onderzoek af naar een plan van Strukton en TBI Infra voor een tunnelvariant onder het meer als oplossing voor de files tussen Amsterdam en Almere.
Het vorige kabinet schrapte nog omstreden plannen voor een tunnel bij het meer, het oudste natuurmonument van Nederland. De keuze viel op wegverbreding op de drukke verbinding tussen Amsterdam en Almere. Het gaat om de A1, A9, A10 en A6.
Maandag werd bekend dat Eurlings het met de provincie Noord-Holland en omliggende gemeenten eens is geworden over aanvullende maatregelen.
Het gaat om extra hoge geluidswallen, gevelisolatie bij een aantal woningen langs de A10-Oost, fietsbruggen langs de A9 en de uitbreiding van een aquaduct over de A1 tot een volwaardig ecoduct.
Het aantal woningen met geluidsoverlast neemt daardoor met meer dan de helft af vergeleken met nu, onderstreepte Eurlings.
De overeenkomst werd in Rotterdam ondertekend op een conferentie met bestuurders, die samenwerken onder de paraplu van het programma Randstad Urgent.
Eurlings als coördinerend minister prees daar de vernieuwende aanpak van Randstad Urgent die hij vorig jaar inzette.
Randstad Urgent bevat 35 (weg)projecten die ertoe moeten leiden dat de Randstad een internationaal economisch aantrekkelijke topregio blijft.
Eurlings zei dat er tempo zit in de projecten. Alle voorgenomen besluiten zijn het afgelopen jaar genomen, maar een aantal bepaald niet zonder slag of stoot. Randstad Urgent werkt dus volgens hem als stok achter de deur.
Eurlings waarschuwde dat de druk op bestuurders om te presteren zal worden verhoogd. Als over een jaar blijkt dat projecten niet op tijd klaar zijn, worden deze gedegradeerd tot "minder urgente, categorie-B-projecten".
Het programma is 'ververst'. Daaronder de plannen voor kustversterking die vanwege behaald resultaat zonder Randstad Urgent verder kan. Een van de nieuwe projecten is de ontwikkeling van de dubbelstad Almere-Amsterdam.
(Bron)

Geen opmerkingen: