dinsdag, november 10, 2009

'Bijna niet-rottende appel ontwikkeld'

AMSTERDAM – Onderzoekers uit Australië hebben een appel ontwikkeld die veel langzamer rot dan normale appels. In de koelkast zou het stuk fruit tot vier maanden goed kunnen blijven. Dat meldt de Australische krant de Courier Mail.
Het onderzoek werd gedaan door wetenschappers van de overheid in Queensland. De minister Tim Mulherin die gaat over zaken als industrie en visserij is lyrisch over de nieuwe appel, die nu nog RS103-130 heet.
“Het mooie is dat je de appel kan kopen, in een fruitschaal kan leggen en dat hij zijn stevigheid, textuur en knapperigheid twee weken behoudt”, aldus Mulherin.
De onderzoekers zijn naar eigen zeggen twintig jaar bezig geweest met het onderzoek. Het rottingproces kan uiteindelijk vertraagd worden omdat de appel resistent is tegen bacteriën die verantwoordelijk zijn voor het rotten van fruit.
Na afloop van het onderzoek werd er een smaaktest gedaan. Volgens de minister verliep ook deze test uitstekend: “Uit vijf soorten appels kwam de nieuwe appel als lekkerste naar voren.”
Mulherin is nog op zoek naar een commerciële partner om de nieuwe appel op de markt te brengen.
(Bron)

Dan is het meer een sierappel toch? Als ik appels koop, eet ik ze op, ik laat ze niet eindeloos in de schaal liggen. En ik ga zeker niet vier maanden lang appels opslaan in de koelkast, als ik ze al zo lang wil bewaren, leg ik ze wel in de berging, daar blijven ze ook lang goed en liggen ze niet in de weg (maar nog simpeler is wat ik feitelijk doe: gewoon appels kopen als ik zin heb, en ze opeten).

Geen opmerkingen: