donderdag, november 12, 2009

'Elektrische auto's leiden tot meer CO2'

BRUSSEL - Elektrische auto's leiden tot de uitstoot van meer broeikasgas CO2. Directeur Jos Dings van milieuorganisatie Transport & Environment waarschuwt daarvoor.
Hij wijst op een uitzondering in milieuregels voor auto's. Die bepalen dat een fabrikant vanaf 2012 voor elke elektrische auto 3,5 olieverslindende SUV's mag verkopen om binnen de milieunormen te blijven.
''Zo'n regel leidt tot meer olieverbruik en CO2 in plaats van minder. Maar je kunt het klimaat niet voor de gek houden'', zegt Dings. De milieuorganisatie wil dat de EU de uitzondering schrapt.
Elektrische auto's worden door de politiek als veelbelovend gezien. Ze verbruiken veel minder energie dan wagens op fossiele brandstof. De motoren zijn wel twee Ơ drie keer efficiƫnter.
Transport & Environment noemt de grote aandacht hiervoor echter een hype. De groep verwacht dat er tot 2030 slechts een bescheiden aantal van deze auto's rondrijden.
De fabrikanten staan volgens de organisatie niet genoeg onder druk om minder benzine- of dieselwagens te maken.
''Die gangbare auto's zijn voor hen makkelijk te maken. Ze hebben ook geen noodzaak ermee te stoppen, zolang de EU de normen voor CO2-uitstoot niet aanscherpt.''
De milieuorganisatie is ook kritisch over de CO2-beperking door elektrische auto's. De totale emissie door personenwagens beloopt slechts 40 procent van de totale uitstoot door transport.
De organisatie ziet ook weinig voordeel als de stroom afkomstig is van stroomcentrales die steenkool verbranden. Zulke centrales staan nog veel in Duitsland.
Transport & Environment vraagt daarom om een speciale meter in elektrische auto's. Die moet ervoor zorgen dat de auto-accu vooral gaat opladen als er een overschot is aan groene stroom.
De organisatie heeft berekend dat als alle auto's in Europa op stroom zouden rijden, er 15 procent meer stroomproductie nodig is. Dat kan nog lager uitvallen als automobilisten vooral 's nachts de stekker in hun auto steken.
(Bron)

Geen opmerkingen: