donderdag, februari 18, 2010

Tikfouten leveren Google jaarlijks half miljard op

AMSTERDAM - Google haalt jaarlijks ongeveer 479 miljoen dollar aan omzet uit het zogenoemde 'typosquatting', het registereren van domeinnamen die een sterke overeenkomst vertonen met bestaande url's.
Dat blijkt uit een onderzoek van Harvard-onderzoekers Tyler Moore en Benjamin Edelman. Het gaat om domeinnamen als bijvoorbeeld Whitehouse.com in plaats van het gevestigde Whitehouse.gov en Nentindo.nl in plaats van Nintendo.nl.
Ongeveer 80 procent van de tikfout-domeinnamen bevat advertenties. In een samenvattende blog op CircleID.com concluderen de onderzoekers dat 57 procent van de sites die tikfouten opleveren Google ads op hun pagina hebben staan.
Ter vergelijking; advertenties van Google-concurrent Yahoo verschijnen op slechts 21 procent van de typosites, terwijl die van Microsoft helemaal niet voorkomen.
Google behaalde over 2009 een omzet van 23 miljard dollar, waarvan 97 procent uit advertenties afkomstig was.
Edelman en Moore onderzochten de 3.264 meest populaire .com-domeinnamen en kwamen tot de slotsom dat elk van die namen ongeveer 280 varianten heeft, die gebaseerd zijn op tikfouten.
Om het onderzoek mogelijk te maken, ontwikkelden de onderzoekers de 'fat-finger distance', vrij vertaald de 'dikke vinger-afstand'. Dit is de afstand van een bepaalde vervangende tikactie tot aan de doeltoets op een standaard QWERTY-toetsenbord. Zo heeft Facebojk een 'fat finger-distance' van een ten opzichte van Facebook, omdat de 'j' naast de 'k' gepositioneerd is.
Bedrijven proberen typosquatting vaak te voorkomen door zelf meerdere domeinnamen te registereren. Zo heeft Google niet alleen Google.com vastgelegd, maar ook Gooogle.com, Goolge.com en Gogle.com., die allemaal naar de juiste site leiden.
Dit gebeurt echter lang niet altijd. Zo leiden 156 verkeerd getypte varianten op Yellowpages.com, de Amerikaanse versie van de Gouden Gids, naar de concurrent yellowpagesoftheworld.com.
Typosquatting brengt niet alleen de consument in verwarring, maar is ook schadelijk voor de aanbieders van websites. Deze moeten grote sommen geld aan Google afdragen om gebruikers te bereiken, zo concluderen Edelman en Moore.
(Bron)

Geen opmerkingen: