maandag, september 13, 2010

Bijziendheid is erfelijk bepaald

ROTTERDAM - Bijziendheid is erfelijk. Mensen krijgen die aandoening via hun ouders. Dat blijkt uit onderzoek dat is gedaan aan het Erasmus Medische Centrum in Rotterdam.
Het onderzoek toont voor het eerst aan welke DNA-delen de erfelijke aanleg bepalen. Mensen met een genetische variant op chromosoom 15 hebben een hoger kans op bijziendheid.
Voor de studie zijn alle chromosomen van ruim 15.000 mensen getest. Ook omgevingsfactoren verergeren de kans op bijziendheid.
Lezen op jonge leeftijd en weinig buitenspelen van kinderen lijken de aandoening te verergeren. De aandoening is de belangrijkste oorzaak van blindheid op middelbare leeftijd. De bevindingen zijn zondag gepubliceerd op de website van het tijdschrift Nature Genetic.
Bij bijziendheid groeit de oogbal excessief in de lengte. Hierdoor valt het brandpunt van de lichtstralen die het oog in schijnen voor het netvlies, in plaats van erop.
Dat zorgt voor een onscherp beeld. Het zicht kan gecorrigeerd worden met een bril, lenzen of een chirurgische ingreep.
(Bron)

Misschien klopt dat idee dat slimme kindertjes een bril hebben toch wel, en is het lezen een gevolg en niet een (mede-)oorzaak.
Toen mijn (adoptief)moeder me voor het eerst zag was ik 10 dagen ooud, en ze zei gelijk: 'Die krijgt later een bril.' - misschien omdat ik een beetje loensde. In elk geval was ik geloof ik 7 toen ik m'n eerste bril kreeg.
En ja, ik was een lezer. Ik herinner me nog de verrukking toen ik m'n eerste woordjes leerde: die krabbels betekenden wat! En nu kon ik dat lezen!
Maar: er is een foto van mij op m'n tweede, waar ik parmantig met de krant in m'n handen zit (tabloidformaat). Ondersteboven, dat dan wel, toen kon ik nog niet lezen maar de fascinatie voor die tekentjes was er al.
Later ontdekte ik inderdaad dat mijn biologische moeder ook bijziend was, en mijn halfzus ook.

Geen opmerkingen: