woensdag, oktober 08, 2003

Prijzenslag om adsl leidt tot klachtenregen

AMSTERDAM - De prijzenslag rond adsl heeft geleid tot een stroom aan klachten bij de Consumentenbond. Mensen die ingaan op de goedkope aanbiedingen voor snel internet via de telefoon kampen met veel problemen, zoals lange wachttijden en onduidelijke leveringsvoorwaarden.
'De afgelopen twee maanden hebben we meer dan 600 klachten gehad over aanbieders van adsl', meldt Pauline van den Brandhof van de Consumentenbond. 'Dat is aanzienlijk meer dan voordat providers met de prijzen voor adsl gingen stunten.'
De klachten worden in de hand gewerkt door de ondoorzichtige gebruiksvoorwaarden die providers aan hun goedkope abonnementen koppelen. 'Voor consumenten is vaak niet duidelijk dat de lage prijs vaak maar tijdelijk is.' Ook verzwijgen aanbieders dat er vaak lange wachttijden voor aansluiting op adsl zijn. 'Dat kan oplopen tot drie maanden.' Mensen die van provider willen wisselen stuiten ook op problemen, omdat de ontbinding van contracten lange tijd in beslag neemt.
Volgens de Consumentenbond hebben de providers zich verkeken op de belangstelling voor goedkopere adsl.
De prijzenslag werd in augustus ontketend door Zon, de internetprovider van Versatel. Dat verlaagde de prijs voor zijn langzaamste adsl-verbinding naar 14,95 euro. Daarna hebben ook Wanadoo, Het Net en Tiscali hun tarieven verlaagd.
De Consumentenbond gaat later deze maand bemiddelen tussen ontevreden internetters en de aanbieders van adsl.
(Bron)

Nou had ik al ADSL, sinds die Lite-varianten werden aangeboden die betaalbaar waren en veel beter dan de kabelaansluiting die ik had. Dankzij al die stunters heeft mijn provider besloten ook met een lokkertje te komen: wie ADSL-Lite heeft, kan voor dezelfde prijs zes maanden ADSL-Basis krijgen, op proef. Bevalt het, dan hou je het zo (tegen de normale prijs); wil je terug naar Lite, meld je dat voor afloop van die zes maanden. Ik vind het prima, maar ook te duur om te houden, dus over vijf maanden mail ik dat ik weer terug wil naar Lite (trenzij ik tegen die tijd een baan met zeer goed salaris heb).

Geen opmerkingen: