donderdag, november 03, 2005

Vertrouwen in nieuwe Zorgwet daalt opnieuw

DEN HAAG - Twee maanden voor de invoering van de nieuwe zorgverzekering is het dramatisch gesteld met het vertrouwen van de burger in de zorgverzekeraars. Driekwart van de Nederlanders denkt straks duurder uit te zijn met de verzekering voor ziektekosten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond , dat donderdag in Den Haag werd gepresenteerd tijdens het congres Naar een stelselmatig goede zorg.
De voorlichtingscampagne van de overheid over de nieuwe Zorgwet heeft volgens de bond een averechts effect te gehad. "In vergelijking met vijf maanden geleden weten consumenten er méér van, maar opvallend genoeg zijn ze nog somberder over de kosten van de verzekering", stelt de Consumentenbond vast.
Slechts een op de twintig Nederlanders vertrouwt erop dat de verzekeraars straks met elkaar gaan concurreren, met betere en goedkopere zorg als resultaat. Zes op de tien ondervraagden heeft weinig vertrouwen in de zorgverzekeraars.
"Het is net als met de euro. Ik laat het over me heen komen en zie dan wel weer", vatte een van de respondenten een veel voorkomend gevoel samen. In september werkten 2200 mensen mee aan het onderzoek.
De Consumentenbond is bang dat het nieuwe zorgstelsel faalt als het wantrouwen bij consumenten niet snel verdwijnt. "Want een gebrek aan vertrouwen zal ertoe leiden dat consumenten niet overstappen, waardoor er van concurrentie tussen zorgverzekeraars niets terechtkomt. Met als gevolg: hogere prijzen en minder kwaliteit", concludeert de bond.
Volgens de Consumentenbond moet de Tweede Kamer er snel voor zorgen dat de nieuwe Zorgautoriteit, verantwoordelijk voor het toezicht op het gedrag van de zorgverzekeraars, stevige bevoegdheden krijgt, inclusief sanctiemogelijkheden. "Wij willen een toezichthouder met tanden", aldus directeur K. de Jonge van de Consumentenbond.
Verder is het volgens de consumentenorganisatie de hoogste tijd dat de burger duidelijke antwoorden krijgt op simpele vragen als: Bij welke ziekenhuizen en artsen kan ik straks nog terecht, en: hoeveel ga ik er nou werkelijk op voor- of achteruit qua inkomen?
Minister Laagst (Volksgezondheid), zelf lid van de Consumentenbond, nam het rapport in ontvangst en zei begrip te hebben voor de scepsis bij de burger. "Ik kan me goed voorstellen dat je als burger denkt: eerst zien, dan geloven. Dit is een project voor de lange termijn".
Hij blijft zelf vooral de zonnige kant zien. "Het is goed nieuws dat vrijwel iedereen nu weet dat er in het nieuwe jaar iets verandert met de zorgwet. Ik ben absoluut niet van plan om mijn optimisme te verliezen".
(Bron)

Geen opmerkingen: