NS en ProRail steken miljoenen in verbeteren reisinfo
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail investeren de komende twee jaar 150 miljoen euro om de reizigersinformatie te verbeteren. Alle intercitycoupés krijgen platte tv-schermen waarop de meest actuele reisinfo te zien is.
De perrons, de stationshallen en fietsenstallingen worden ook voorzien van informatieschermen.
Eind dit jaar zijn de eerste twaalf intercitytreinen voorzien van de schermen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het project deze zomer zou beginnen, maar dat is niet gelukt omdat NS in een laat stadium koos voor een meer flexibel systeem van een andere leverancier.
KPN ontwikkelt dit samen met NS. Deze zomer worden tests uitgevoerd. Daarna duurt het nog enkele maanden voordat de eerste beeldschermen zijn geïnstalleerd.
Ze komen om de drie of vier stoelen te hangen en worden waarschijnlijk bevestigd onder de bagagerekken. Reizigers zien daarop de meest actuele informatie over hun trein, eventuele vertragingen en wat dat betekent voor hun overstap op een volgend station.
"Straks informeren we op deze manier onze klanten tot op de minuut nauwkeurig over hun reis, dat geeft de reiziger rust", stelt Tjitske Bezema, manager productontwikkeling reisinformatie bij NS. "We willen zoveel mogelijk onzekerheid wegnemen bij onze klanten. Vertraging is altijd irritant, maar het scheelt een stuk als je goed wordt geïnformeerd over de gevolgen en alternatieve reismogelijkheden."
Als er geen treindienstmededelingen zijn, tonen de schermen videonieuws en weerinformatie. Het geluid van de schermen staat altijd uit.
Een aantal Sprinter-stoptreinen is nu al voorzien van lichtkranten, maar deze tonen alleen informatie op basis van de dienstregeling. Actuele reisinformatie is hierop nog niet te zien.
Reizigersorganisaties en politici klagen al jaren over gebrekkige reisinformatie. NS onderkent het probleem. "Daarom doen we deze investeringen, we streven naar verdere verbetering", aldus Bezema. "Gelukkig gaat het ook al beter. Nog nooit scoorden we op het terrein van klantwaardering voor reisinformatie zo hoog als in het afgelopen kwartaal."
Bezema verwacht dat de waardering van de klanten voor reisinformatie de komende jaren nog fors zal verbeteren, onder meer dankzij de miljoeneninvestering in informatiesystemen.
Niet alleen de treinreizigers, maar ook de verkopers van platte tv-schermen profiteren van de investering van NS en ProRail. De intercity's zijn al goed voor een afname van duizenden apparaten, maar ProRail en NS hangen ook op de perrons, in de stationshallen en in de fietsenstallingen beeldschermen op. "Daarnaast handhaven we de bestaande gele borden met de dienstregeling, zodat je niet alleen afhankelijk bent van wat de schermen tonen", aldus Bezema.
De tv-schermen in intercity's zijn overigens maar een onderdeel in een veel grotere operatie. Zo gaan NS en ProRail de komende twee jaar ook alle zogeheten CTA-bakken vervangen. Dat zijn de bakken met draaiende stroken, die sinds jaar en dag boven de perrons hangen.
In de plaats hiervan komen informatiebakken met digitale informatie, waarmee nu al wordt proefgedraaid op het centraal station in Amersfoort.
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten