maandag, juli 19, 2010

Brit ontwikkelt perfecte handdruk

AMSTERDAM – De gemiddelde persoon schudt in zijn leven 15.000 keer een hand en de handeling staat te boek als één van de sleutelfactoren voor een goede eerste indruk. Reden genoeg voor een Britse wetenschapper om zijn hersens te kraken over dé perfecte handdruk.
Voor ongeveer driekwart van de mensen is handen schudden een crime: ze voelen zich opgelaten over zweethanden, slappe polsjes, te harde grip of gebrek aan oogcontact. Ongeveer een vijfde zegt er zelfs een hekel aan te hebben.
Dat terwijl de begroetingsmanier alomtegenwoordig is, met name binnen de werkomgeving, en voor respect en vertrouwen kan zorgen – mits goed uitgevoerd.
De formule voor de perfecte handdruk die professor Geoffrey Beattie ontwikkelde, en die uit twaalf componenten bestaat, moet twijfelende schudders nu meer zelfvertrouwen geven, aldus de Press Association maandag.
Beattie hield hiervoor onder meer rekening met kracht, oogcontact, temperatuur van de hand, positie en tijdsduur.
"De menselijke handdruk is één van de cruciale elementen om indruk te maken en wordt als bron gebruikt om een mening over iemand te vormen", aldus de wetenschapper. "Het is eigenlijk best verwonderlijk dat tot nu nooit getoond is hoe je dat eigenlijk het best kunt doen."
De regels die de Brit opstelde zijn voor mannen en vrouwen hetzelfde. "De rechterhand, een volledige grip en een stevige druk, maar niet te stevig", aldus Beattie. "Dit in het middelpunt tussen jou en de andere persoon, met een koele en droge hand."
Dan wordt er ideaal gezien ongeveer drie keer geschud. "Maar houd de hand niet langer dan twee, drie seconde vast, waarbij je de gehele tijd oogcontact houdt en oprecht lacht. Dit natuurlijk in combinatie met een gepast mondeling statement."
Bij Chevrolet zijn ze alvast ingenomen met de techniek en het personeel zal professioneel in de kunst van het handen schudden getraind worden.
"Het is makkelijk om dagelijkse rituelen over het hoofd te zien", verklaart Les Turton van de autofabriek over de keuze voor de training. "Maar omdat de handdruk gebruikt wordt om deals mee te sluiten is het belangrijk dat onze medewerkers er goed in opgeleid zijn, zodat ze vertrouwen en zekerheid kunnen overbrengen op onze klanten."
(Bron)

Lekker makkelijk: stevige maar niet te stevig, koele hand, oprechte lach... Dat weten de meeste mensen allang, de vraag is alleen hoe je het doet.

Geen opmerkingen: