vrijdag, oktober 31, 2003

Patiënt moet bijbetalen voor duurder medicijn

DEN HAAG - Patiënten moeten voortaan bijbetalen als ze van een bepaald medicijn een duurder merk willen. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. Het kabinet wil artsen en patiënten op deze manier dwingen niet onnodig dure merkmedicijnen te gebruiken.
Volgens de ministerraad is het een middel om de kosten van de gezondheidszorg te beteugelen.
Volgens het kabinet moet er voor elke aandoening een medicijn verkrijgbaar zijn waarvoor patiënten niet hoeven bij te betalen.
(Bron)

Ik wens alle kabinetsleden per direct een chronische aandoening waarvoor het locopreparaat meer en heftiger bijwerkingen heeft dan het merkmiddel. Want JA, er ZIJN meer verschillen dan alleen die prijs. Drager en omhulling zijn vaak net iets anders.
Binnenkort dus echte linke soep, want dan krijg ik een locopreparaat waardoor ik de vorige keer (want ja, ik ben braaf en he het dus keurig geslikt toen mijn arts het een keer voorschreef, als test) gillende maagpijn kreeg. Dus of ik ga anti-maagpijnmiddelen erbij slikken (daar gaat je bezuiniging), of ik word door de aanhoudende pijn agressief. Zou dat een reden voor verminderde toerekeningsvatbaarheid zijn?
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon een maagzweer of maagbloeding krijg. Nog wat goedkoper.

Geen opmerkingen: