dinsdag, april 27, 2004

Forse kritiek PvdA en GroenLinks op Nota Ruimte

DEN HAAG - De Nota Ruimte van het kabinet over de toekomstige inrichting van Nederland stuit op forse kritiek van de grootste oppositiepartij PvdA. "Het Rijk trekt zijn handen af van het ruimtelijke beleid", aldus fractiewoordvoerder Verdaas. GroenLinks spreekt van een zwanenzwang van de ruimtelijke ordening. Een meerderheid in de Tweede Kamer van VVD, CDA en D66, de ene fractie weliswaar meer uitgesproken dan de ander, is echter positief.
Coördinerend minister Dekker (VROM) legt in de dinsdag verschenen nota een grote verantwoordelijkheid bij provincies en gemeenten. De PvdA en Groenlinks veroordelen dit loslaten van de regierol door de rijksoverheid. "Je kunt de wereld niet maken. Maar het Rijk mag wel ambities hebben hoe een land eruit zou moeten zien", aldus Verdaas.
"Het kabinet verlaat de geroemde Nederlandse traditie van plannen en ordenen", aldus GroenLinks-collega Duyvendak. Het groene en open gebied zal in hoog tempo verder worden volgebouwd, vreest hij, en hogere inkomens en bedrijven uit de steden zullen wegtrekken.
De minister zou verder alleen oog hebben voor de 'oude economie' door Schiphol en de Rotterdamse haven alle ruimte te geven. GroenLinks zint het niet dat de naar haar zeggen zwaar vervuilende bollenteelt en de energieverslindenende kassenteelt ook hun gang kunnen gaan.
SP-Tweede-Kamerlid van Velzen wordt "erg ongelukkig" van de nota en vindt dat bijvoorbeeld Schiphol te veel groeimogelijkheden krijgt. De opzet van het stuk bevalt haar niet. "Er ligt heel veel nadruk op economische ontwikkeling en niet op ruimtelijke ordening. Dit is geen nota ruimte, maar een nota leegte."
Zo negatief als de linkse fracties zijn, zo positief is echter de VVD. Dekkers partijgenoot en fractiewoordvoerder Geluk spreekt van een helder stuk met een eenduidige visie, met een terechte veel grotere verantwoordelijkheid voor provincies en gemeenten. Hij prijst de minister dat zij inzet op economische ontwikkeling. "Dit geeft ontplooiingsmogelijkheden voor burgers en bedrijven en dat is pure winst."
Geluk pleit voor snelle behandeling van de nota, nog voor het zomerreces in juli. De dichtslibbende infrastructuur en verlammende procedures bezorgen Nederland internationaal een achterstand. Indirect maakt hij een verwijt aan CDA-minister Peijs (Verkeer) wier Nota Mobiliteit in plaats van in juni nu kort na het zomerreces uitkomt. "De tijd van bestuderen is voor de VVD voorbij, het is nu de hoogste tijd om voorgenomen beleid in besluiten om te zetten."
CDA-collega Van Bochove is gematigd positief. Hij vindt het jammer dat Peijs' bijdrage pas na de zomer komt. Hij is het echter met Dekker eens dat de verantwoordelijkheid voor het ruimtelijk beleid zo laag mogelijk moet liggen. Een betere borging is wel op zijn plaats. "Voorkomen moet worden dat gemeenten kunnen doen en laten wat ze willen."
De Tweede-Kamerfractie van D66 is tevreden dat het ruimtelijk beleid nu 'integraler' dan voorheen wordt uitgestippeld. De Nota Mobiliteit had volgens een fractiewoordvoerder daarom beter tegelijkertijd kunnen verschijnen. Kritiek heeft D66 onder meer op het 'volbouwen' van de Hoeksche Waard.
De ChristenUnie wil duidelijker randvoorwaarden van de centrale overheid. De regie lager neerleggen kan wel, maar in een druk en dichtbevolkt land als Nederland niet zonder duidelijke kwaliteitseisen. "De nota bevat nu weinig waarborgen tegen verrommeling en versnippering."
De SGP bestempelt de nota tot een typisch randstedelijk product en laakt de grove onevenwichtigheid wegens de nadruk op de randstad. De fractie vraagt om een redelijke financiële compensatie voor agrariërs en tuinders in het Groene Hart, dat in de nota kleiner wordt voor woningbouw en bedrijventerreinen.
(Bron)

We laten alles lekker over aan het bedrijfsleven - wie biedt het meeste voor dat stukje groen? En als je er een kantoor neerzet, is wat er overblijft ook van minder waarde, dus daar kan nog wel een kantoor bij. Er staan tenslotte nog geen kantoren leeg.
En de huizen komen op de stukken waar de kantoorbouwers geen interesse in hebben. Of in de mooie gebieden, huizen met extra waarde. "We doen iets aan de woningnood, we bouwen huizen!" Want elke starter kan zich natuurlijk een semibungalow aan een nieuw gegraven meertje veroorloven. En degenen die zo'n huis kopen, laten per definitie een betaalbaar appartement achter.
Dat is weer goed geregeld.

Geen opmerkingen: