maandag, april 26, 2004

TT 107 Proef met afronden eurocent Woerden

WOERDEN In Woerden is vandaag een proef gestart met het afronden van bedragen op 5 eurocent. De proef duurt zes weken en als het experiment slaagt, wordt het afronden mogelijk landelijk ingevoerd. Het bedrag op de kassabon wordt, net als bij de gulden, afgerond op vijf cent.
Initiatiefnemer is het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Daarin zijn detailhandel, banken en consumenten verenigd. Het MOB wil onderzoeken of het afronden leidt tot sneller betalen en wil de reactie van de consument peilen.
Het afronden zou geen prijsverhogend effect hebben. Afronden naar boven zal net zo vaak gebeuren als naar beneden.

Weet u nog hoe het de vorige keer ging? Het afronden _aan de kassa_ maakte op zich geen bal uit. Alleen waren alle prijzen pijlsnel ook afgerond - en dat maakte wel degelijk uit. Want 0,77 werd plots 0,79, zodat je 0,80 betaalde in plaats van 0,75. En dat maakte wel degelijk uit.
Wat ik wel erg makkelijk vind: het afronden bij de Appie. Maar dan gaat het verschil op een rekening die op mijn naam staat. Aan het eind van de maand doe ik daar mijn boodschappen van (zonder die keren nog te sparen). En aan het eind van de eind van de maand ga ik naar een goedkopere super.
En als het zoals nu het eind van het eind van het eind van de maand is, en het GAK weer heeft lopen ****** zodat ik wederom geen geld heb, dan eet ik veel blikvoer, en brood met tomatenketchup.

Geen opmerkingen: