donderdag, februari 24, 2005

Grolsch begint strijd tegen biermoeheid

AMSTERDAM - De Enschedese bierbrouwer Grolsch wil een einde maken aan de dalende bierconsumptie in Nederland. Om dat te bereiken begint het bedrijf een grote reclamecampagne en voert het veranderingen op het etiket door. Tegelijk met deze aankondiging moest Grolsch woensdag bij de presentatie van de resultaten over 2004 een flinke winstdaling rapporteren.
Grolsch had voor de gelegenheid het trendy Amsterdamse restaurant Fifteen afgehuurd om de nieuwe campagne toe te lichten. "Bier moet weer premium worden", legt bestuursvoorzitter Ab Pasman uit. "Eerst waren er mixen, toen kwam de rosé en nu zijn cocktails populair. En bier werd biertje. Dat moet anders, want de consument heeft zijn interesse in bier verloren en die moet weer terugkeren."
Om van bier een premium te maken heet Grolsch op het etiket niet meer Grolsche Bierbrouwerijen maar Koninklijke Grolsch. Ook veranderen de letters en komen er nieuwe producten. Een zo'n product is een klikbeugel die iemand op een blikje kan zetten. "Dat drinkt een stuk makkelijker", aldus Pasman. "Rond Koninginnedag tref je ze overal."
Verder begint het bedrijf een grootscheepse mediacampagne, waarbij de oostelijke provincies woensdag de primeur krijgen. De rest van Nederland volgt een dag later. Grolsch moet gezelligheid uitstralen, samen met vrienden. De nieuwe slogan wordt: Bier op z'n Grolsch.
Het bedrijf heeft zichzelf een concrete doelstelling opgelegd. Grolsch moet harder groeien dan de markt. Concreter wilde Pasman niet zijn. Hij steekt meer geld in marketing. Pasman wilde echter niet zeggen hoeveel meer. De financiering hiervan moet komen uit een zuiniger bedrijfsvoering. Het werk in de nieuwe brouwerij moet efficiënter. Ook moeten de algemene kosten omlaag. Maar ook bij deze opsomming wilde hij geen bedragen noemen.
Op dit moment groeit de biermarkt in Nederland niet. De oorzaken hiervan liggen in de slechte zomer, de economie en de prijzenslag in de supermarktwereld. Grolsch had ook nog last van de opstart van de nieuwe brouwerij. Hierdoor zakte de nettowinst bijna 28 procent tot 22 miljoen euro. De voornaamste oorzaak is volgens het bierconcern gestegen afschrijvings- en financieringslastenniveau in verband met de nieuwe brouwerij in Boekelo, onder de rook van Enschede.
De omzet van het bierconcern steeg met 4,4 procent naar 314,8 miljoen euro. De stijging komt vooral door de overname van een drankenhandel. Maar de teruggang in de bierconsumptie in Nederland had weer een negatief effect.
Met het merk Grolsch verkocht de brouwer 3,2 miljoen hectoliter, een stijging met 1 procent ten opzichte van 2003. Het verkoopvolume van alle merken, inclusief Grolsch, steeg ook met 1 procent naar 3,4 miljoen hectoliter.
Grolsch verkoopt ongeveer de helft in Nederland. Eenderde gaat naar Groot-Brittannië en voor circa eenzesde op de overige internationale biermarkten.
Grolsch is zich meer gaan toeleggen op groei van de bierafzet in het buitenland, vooral Groot-Brittannië, Frankrijk, de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Dat heeft in 2004 geresulteerd in een gemiddelde volumegroei van ruim 6 procent op die "internationale kernmarkten".
Voor 2005 geeft Grolsch geen concrete prognose. Het bedrijf geeft wel aan dat ook dit jaar sprake is van een stijging van de rente- en afschrijvingslasten in verband met de nieuwe brouwerij, die in april vorig jaar operationeel werd.
(Bron)

Geen opmerkingen: