zaterdag, december 03, 2005

'Nationale Nederlanden zet adviseurs onder druk'

AMSTERDAM - Verzekeraar Nationale Nederlanden (NN) dwingt adviseurs bij assurantiekantoren vooral de eigen producten te verkopen. Dat schrijft De Telegraaf zaterdag. Hierdoor krijgen klanten van deze kantoren 'vrijwel altijd' een verzekering of hypotheek van Nationale Nederlanden aangeboden.
Adviseurs die weigeren uitsluitend producten van Nationale Nederlanden te verkopen 'hangt individuele maatregelen boven het hoofd'. Ook moeten zij zich schriftelijk verantwoorden wanneer zij afwijkend adviseren. Dat blijkt uit 'geheime stukken' van de verzekeraar waarover De Telegraaf beschikt.
Ook het vakblad AssurantieMagazine meldt dat de ING-dochter sinds begin dit jaar van de bij ING Assurantiekantoren aangesloten tussenpersonen verlangt dat zij bijna uitsluitend verzekeringen van NN verkopen. Om de adviseurs de doelstellingen te laten halen krijgen ze extra geld in het vooruitzicht gesteld.
Het blad baseert zich op interne stukken die het in handen gespeeld heeft gekregen. De handelwijze is in strijd met de richtlijnen van de NVA. De brancheorganisatie van tussenpersonen, waarbij vrijwel alle NN-kantoren zijn aangesloten, stelt dat aandeelhouders leden niet mogen beperken in hun adviesvrijheid. De NVA wil de kwestie eerst zelf bestuderen voordat ze met een oordeel komt.
Personeel van ING Assurantiekantoren werd in de zomer van 2004 te verstaan gegeven daar waar mogelijk verzekeringen van de concurrentie te negeren. Uitwijken naar andere verzekeraars mocht alleen nog als Nationale Nederlanden het product zelf niet voerde, zoals bij een uitvaart-, bromfiets- of rechtsbijstandverzekering.
Verder moesten de kantoren 90 procent van de leven- en hypotheekverzekeringen en 60 procent van de schadepolissen onderbrengen bij NN. Adviseurs die de doelstellingen haalden, kregen een bonus in het vooruitzicht gesteld. Die kan variëren van 5000 euro voor adviseurs tot een extra maandsalaris voor medewerkers van de binnendienst.
ING Assurantiekantoren (63 vestigingen, 1500 medewerkers) waren vorig jaar goed voor bijna 100 miljoen euro aan provisieomzet. De organisatie zorgde in 2003 voor 10 procent van de totale NN-productie.
Directeur J. Huysmans van ING Assurantiekantoren stelt dat productieverplichtingen "absoluut niet aan de orde" zijn. Hij erkent wel dat er distributieprovisies bestaan voor producten van Nationale Nederlanden, maar die verdwijnen per 1 januari uit de arbeidsvoorwaardenregeling. "Mijn beleid en dat van NN-directie is dat we de verkoop van polissen van Nationale Nederlanden niet sturen op provisie." De gang van zaken bij ING Assurantiekantoren is niet uniek.
Begin vorig jaar kwamen soortgelijke praktijken aan het licht bij Meeùs. Die keten van tussenpersonen kreeg gedurende enkele jaren productieafspraken opgelegd van grootaandeelhouder Aegon (100 procent eigenaar).
(Bron)

Ik dacht dat dit standaard was.

Geen opmerkingen: