'Fraude via verhuisservice TPG'
AMSTERDAM - De verhuisservice van TPG Post wordt gebruikt om mensen op te lichten. Dat schrijft Algemeen Dagblad dinsdag. Op de site van TPG kan iedereen ongecontroleerd opgeven op welk adres hij per direct de post van iemand anders wil ontvangen. Slachtoffers krijgen een bevestigingsbrief. Als een gedupeerde niet binnen drie dagen op deze brief reageert, gaat alle post naar het nieuwe, door fraudeurs opgegeven, adres.
De verhuisservice kan gebruikt worden door mensen die verhuisd zijn, waarna TPG de post automatisch naar het nieuwe adres doorstuurt. De oplichters gebruiken gegevens of pasjes om een bankrekening of creditcard te plunderen. Sommigen vragen vanaf het nieuwe adres toegangscodes voor internetbankieren aan, meldt de krant.
TPG beschikt over een lijst met verdachte adressen en alle adressen worden automatisch gecontroleerd. Volgens TPG is bij minder dan een half procent van de mensen die gebruikmaken van de verhuisservice sprake van fraude. "Dat leidt dan gelukkig niet altijd tot schade, maar wordt juist op tijd ontdekt." TPG ziet dan ook geen aanleiding de service aan te passen, bijvoorbeeld door mensen zich eerst te laten legitimeren. "Daar maken we klanten écht niet gelukkig mee."
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten