vrijdag, april 18, 2008

Rita V. gaat voor veertig zetels

AMSTERDAM - "Mijn ambitie is veertig zetels en daarvoor zal ik me helemaal uit de naad werken. Met dat aantal hoop ik de grootste partij van Nederland te zijn." Trots op Nederland lijsttrekker Rita V. steekt in een interview met NU.nl haar ambitie niet onder stoelen of banken.
V. wil de eerste vrouwelijke premier van Nederland worden en hoopt dat te bereiken door het volk te betrekken bij haar politiek.
Via een website waarop burgers kunnen meedenken over een tiental onderwerpen en middels talloze bezoeken in het land, denkt V. het volk voor zich te winnen.
"Ik zet de ambitie en dus het kader neer. In dat kader moeten de oplossingen zijn. Ik heb nu op 4 onderwerpen een visie neergelegd: onderwijs, regelgeving, veiligheid en integratie."
[De files zijn weer verdwenen?]
"De andere punten komen in de loop van het jaar. Het is namelijk niet alleen een kwestie van neerzetten. Je moet ook mensen hebben die de stukken schrijven en de site beheren. Deze mensen komen allemaal uit het land."
V. wuift de kritiek op de problemen rond de eerste versie van de wiki waarin bezoekers konden meedenken, weg.
"Een groepje kwaden verpest het voor de goeden. Dat is altijd zo. Nu zijn we opnieuw gelanceerd met een beveiligde versie."
Ook de kritiek dat ze haar oor te luisteren legt bij de burgers pareert ze. Het volk fungeert slechts als een denktank en een slijpsteen van haar eigen visie.
V. krijgt veel mailtjes en reacties uit het land op haar ideeën. Ook bestuurders lopen warm voor de ideeën van Trots op Nederland en zijn zelfs bereid hun eigen partij te verlaten.
"We krijgen allemaal mailtjes van bestuurders die over willen stappen. Wethouders, burgemeesters die graag wat bij Trots op Nederland willen doen. Gecombineerd met nieuwelingen moeten daar goede mensen uit voort komen. We organiseren 19 kieskringen en van daaruit gaan we kijken in hoeveel gemeenten we kunnen meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. Met de Tweede Kamerlijst ben ik nog helemaal niet bezig, al weet ik zeker dat er niemand uit het huidige bestuurlijke circuit hier in Den Haag op zal komen."
Trots Op Nederland werd op 3 april gepresenteerd in Amsterdam en de peilingen geven sindsdien V. gelijk. Verkneukelt ze zich niet een beetje om de dalende populariteit van haar vroegere partij de VVD?
"Ja natuurlijk! Dat is gewoon zo. Het was heel spannend om te kijken hoe er werd gereageerd na 3 april."
Met de ambitie om de eerste vrouwelijke premier te worden, is het verstandig om in het gezelschap te verkeren van gelijkgestemden. Zo staat een ontmoeting met bondskanselier Merkel van Duitsland al op de agenda.
"Gewoon, even leren kennen. Na een moeilijke start gaat ze op een rustige zekere manier haar eigen gang. Daar kijk ik met veel respect en plezier naar."
(Bron)

Het mens lijkt stapelgek.

Geen opmerkingen: