donderdag, mei 01, 2008

Voetbal levert supermarkten flink extra omzet op

AMSTERDAM - Supermarkten verwachten flink te verdienen aan het aanstaande EK-voetbal. In totaal kan de supermarktbranche een extra omzet boeken van 45 miljoen euro. Dat heeft marktonderzoeksbureau GfK Panel Service berekend.
Supermarkten kunnen zich door de spaaracties, gadgets en de versiering van de winkel onderscheiden van de andere supermarkten. "Consumenten zijn daar zeer gevoelig voor", aldus hoofdonderzoeker Joop Holla van GfK. "Het is een beetje een hype, maar je moet meedoen."
Meedoen aan de oranjekoorts staat dan ook buiten kijf, volgens Holla. "Helemaal niets doen aan de oranjegekte, keert tegen je. Uit eerdere jaren is duidelijk op te merken dat consumenten van winkel switchen om hun boodschappen te doen als die winkel ze iets extra's biedt." Er is dan ook geen supermarktbedrijf dat niets doet aan het EK.
Met nog amper zes weken voor de aftrap van het EK is het nog opvallend stil in de supermarkten. Op een enkele winkel na die oranje vlaggetjes en andere producten voor Koninginnedag in de schappen heeft liggen, heerst er nog geen oranjekoorts in de winkels.
"Pas als Nederland in training gaat en de consumenten zien dat het elftal zich voorbereidt, beginnen consumenten warm te draaien voor het EK. En dan komen de supermarkten ook." Eind mei speelt het Nederlands elftal oefenwedstrijden tegen Oekraïne, Denemarken en Wales. Bovendien helpt de lange meivakantie niet.
De verwachting is dat grootgrutters Super de Boer en Albert Heijn het pinksterweekend gebruiken om de winkels 'oranjeklaar' te maken.
Met welke acties de supermarktketens komen is nog onbekend. "We willen de consument echt verrassen", aldus een woordvoerster van Albert Heijn. Ook bierbrouwerij Heineken presenteert na Pinksteren zijn nieuwste gadget.
Veel verrassende nieuwe oranjegekleurde producten verwacht Holla niet in de schappen te zien. "Het is toch allemaal wel erg traditioneel." Volgens Holla is het zaak dat het oranjeproduct niet al te veel van het origineel afwijkt. "Zo is oranje wc-papier wel succesvol, maar oranje bier of cola zal geen succes zijn. Het moet wel geloofwaardig blijven."
De extra omzet komt met name van de hogere verkopen van bier, frisdranken, chips en borrelnoten. "En al het andere dat je voor de televisie opeet." De huidige gezondheidstrend is nog niet doorgedrongen bij de voetbalkijkers. De speciale oranjeproducten verleiden de klant wellicht, maar ze zorgen niet voor het grootste deel van de extra omzet.
"Wel is het leuk om met iets oranjes thuis te komen. De huisman of huisvrouw wil ook scoren met kijk wat ik nu voor leuks heb meegenomen." De extra omzet is overigens wel weersafhankelijk, maar bovenal moet Oranje het goed doen.
En de kans is aanwezig dat Oranje er na de tweede (verloren) wedstrijd al uit het toernooi ligt. Het Nederlands eftal heeft een loodzware loting voor de groepsfase. Zo treedt Oranje op 9 juni aan tegen huidig wereldkampioen Italië. Op 13 juni is Frankrijk de tegenstander en 17 juni sluit Oranje de groepsfase af tegen Roemenië.
De stelregel, hoe verder Oranje komt, hoe meer er wordt gekocht, gaat dan ook zeker op. "Als Oranje er direct uitligt, is het ook gedaan", aldus Holla. Winkeliers zullen dan zo snel mogelijk hun winkels moeten opschonen van oranje en EK-versieringen. De speciale EK-producten kunnen of naar zolder of zullen worden afgeprijsd.
Het werkt namelijk nadelig als winkels nog oranje kleuren, terwijl het elftal niet meer in het toernooi zit. "Dat wekt toch irritatie op en dan gaan consumenten elders shoppen."
(Bron)

Geen opmerkingen: