vrijdag, januari 14, 2011

Luchtruim efficiënter ingedeeld

DEN HAAG - Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met het ontwikkelen van een nieuwe indeling van het Nederlandse luchtruim. Hierdoor kan de ruimte boven Nederland, waarin veel wordt gevlogen, efficiënter worden gebruikt.
Voor het maken van de nieuwe opzet tekenen de ministeries van Infrastructuur & Milieu en Defensie.
Bij het maken van de nieuwe indeling houden de opstellers rekening met bijvoorbeeld het vliegverkeer van en naar luchthaven Lelystad.
Die moet zich verder kunnen ontwikkelen, maar de vliegroutes mogen het nabijgelegen Schiphol niet in de weg zitten. Want het kabinet wil dat de zogeheten mainportfunctie van Schiphol overeind blijft en wordt versterkt.
Die vooraanstaande positie kan ook worden versterkt door vluchten die niet per se moeten landen of vertrekken in Amsterdam, ruimte te geven op regionale luchthavens als Eindhoven en Lelystad.
In de actualisatie van de Luchtvaartnota staat verder dat op luchthavens aparte vliegbewegingsruimte wordt gereserveerd voor vluchten van maatschappelijk belang, zoals die van traumahelikopters.
Hiervoor wordt de luchtvaartwet aangepast. Hulpdiensten moeten volgens staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) altijd de gelegenheid hebben om traumavluchten uit te voeren, ook 's nachts.
Hij laat onderzoeken hoe de regelgeving moet worden aangepast zodat er in de nacht meer traumavluchten kunnen plaatsvinden.
In de nota wordt ook beschreven hoe binnen Europa intensiever wordt samengewerkt. Hierdoor kan er efficiënter worden gevlogen, waardoor vluchten korter duren en er minder uitstoot is van CO2.
(Bron)

Efficiënter als in: meer.

1 opmerking:

Ch1po zei

Hopelijk knotsen er 2 bovenop elkaar boven een heel druk bewoond stuk grachtengordel.