vrijdag, januari 14, 2011

Vervolg tuin. Ik was nogal van 'gebeurd is gebeurd, niks aan te doen'.
En toen ging ik naar bed. En daar lag ik, te malen, en te denken over wat er zoal in dat middenstuk staat - of stond?
Uiteindelijk het licht aangedaan en genoteerd wat daar nou precies staat/stond. Want er zit nog een flinke adder onder het gras: er zijn waarschijnlijk wel planten die dit gehannes overleven, maar overleven ze het ook in een volkomen aangestampte grond?
Het modderdeel beslaat nu tweederde deel van de tuin (was dat echt nodig? hadden ze niet met loopplanken kunnen werken? moesten ze echt overal rondlopen?), en staat nu al vol plassen die niet verdwijnen. De grond is dus al dichtgeslagen en als ik daar weer wat wil laten groeien, moet er flink gespit worden.
Hoe pak je dat aan? Wachten tot (en òf) er iets opkomt en dat dan direct uitgraven en zolang oppotten tot na het spitten? Want spitten terwijl er nog planten in de grond zitten lijkt me ook geen goed idee.
Over potten gesproken: de potten die ik keurig verzamelde, zijn grotendeels kapot nu, de stapels zijn omgeduwd en hé, daar kunnen ze niet tegen, gek hè?
Ik heb erg de neiging naar een tuinplantensite te gaan, een boodschappenlijst te maken van alles dat ik heb/had staan, en de lijst als voorbeeld te gebruiken bij een klachtmail naar de wbv: 'Alstublieft, dit moet u vergoeden'.
Want mijn tuin was geen schoonheid maar er stond veel, en ik genoot ervan. Veel planten deden het juist goed omdat ik kleigrond heb (verrijkt met compost en dergelijke), die altijd wel wat vochtig blijft zolang ie begroeid is, en die ook nog prima vocht doorliet. Een groot deel is nu echt naar de knoppen geholpen - en al die planten die op vochtdoorlatende grond willen staan zullen niet meer groeien als de grond zo blijft.
Grmpf.

2 opmerkingen:

Ch1po zei

Ik heb dit met schilders in een voortuin meegemaakt. die smeten gewoon van alles neer want in hun ogen was het onkruid. Ik heb toen dus een klacht ingediend bij de wbv met foto's en idd een lijst van een tuncentrum met prijzen. En uiteindelijk snel een schadevergoeiing gekregen. Bedrijven mogen namelijk helemaal niet zo werken en horen ook instructies te krijgen.

Hippo zei

Dat ga ik ook zeker doen, ik kreeg ook al de tip om eventueel een onafhankelijke hovenier in te schakelen voor schatting schade (op kosten wbv uiteraard...).