woensdag, januari 12, 2011

VNG bezorgd over dienstverlening UWV

DEN HAAG - De Vereniging van Nederlandse Gemeenten vindt dat werkzoekenden fysiek naar een loket van uitkeringsinstantie UWV moeten kunnen.
Door bezuinigingen van het kabinet dreigen de cliënten van het UWV in belangrijke mate e-klanten te worden, dus op afstand via de computer.
De VNG maakt zich daar zorgen over, liet de organisatie woensdag weten.
UWV-voorzitter Joop Linthorst zei dinsdag in zijn nieuwjaarsrede dat het UWV komende regeerperiode de helft tot tweederde van de 130 vestigingen zal moeten sluiten als gevolg van rijksbezuinigingen.
Omdat het UWV ook op het personeel moet bezuinigen, is er veel minder tijd om werklozen persoonlijk te begeleiden naar een nieuwe baan. De instantie wil dit opvangen met digitale begeleiding.
De VNG vindt dat voor alle mensen ''met een afstand tot de arbeidsmarkt face-to-facecontact belangrijk is om een goede inschatting te kunnen maken welke stappen noodzakelijk zijn om aan het werk te komen''.
Binnenkort overlegt de VNG met staatssecretaris Paul de Krom van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de bezuiniging bij de uitkeringsinstantie.
UWV-voorzitter Linthorst voorziet dat het uitvoeringsbudget van het UWV in 2015 rond de 600 miljoen euro lager ligt dan nu. Dat betekent dat de instantie 30 tot 40 procent moet bezuinigen.
(Bron)

Ook zonder bezuinigingen is de dienstverlening al ehm... U weet wel.

Geen opmerkingen: