zondag, september 21, 2003

Dit soort dagen doet me aan vroeger denken. Aan op woensdagmiddag opgehaald worden van school, en naar het buitenbad fietsen. Aan die oude jaren '50-badtas, vol met handdoeken, brood, een fles water (en ja lieve lezer, toen waren er alleen flessen van glas), een boek, fruit, zonnebrandspul. Samen op de zonneweide rondlopen op zoek naar dat ene plekje, elke keer anders en toch elke keer het gevoel dat 'wij' daar echt beter zaten dan 'zij' - precies hetzelfde wat alle anderen dachten: iedereen had het allerbeste plekje.
Zonnen, zwemmen, zonnen, zwemmen, ijsje mogen halen en heel soms zelfs patat.
Het eerste bad, water op kinderhoogte, een glijbaan. En later in het tweede bad mogen, waar je - spannend! - niet kon staan, en dat alleen maar met een loopbrug gescheiden was van het meer erachter.
Ik heb er zwemles gehad. Ik weet niet meer hoe dat zat, want ik heb maar één diploma en ik kan me toch echt herinneren dat het afzwemmen voor A binnen was, maar ik herinner me ook dat de 'watertraptest' en het 'onder een touw door zwemmen' buiten was.
Hoe dan ook: dit soort dagen, zonnig maar zonder het dwingende dat hoogzomerdagen kunnen hebben, doet me daaraan denken. En omdat je achteraf alleen de leukste dingen nog weet, is het net alsof toen alle zomerdagen zo waren, terwijl ik best weet dat ze zo bijzonder waren omdat ze helemaal niet zo vaak voorkwamen. Die wetenschap negeer ik nu gewoon even :-)

Geen opmerkingen: