donderdag, januari 29, 2004

Supermarkt helpt speciaalzaak verder in de verdrukking

DEN HAAG - Speciaalzaken in de voeding hebben afgelopen jaar wederom terrein verloren aan de supermarkten. Het aantal consumenten dat naar een speciaalzaak ging om levensmiddelen te kopen, lag in 2003 lager dan in het jaar daarvoor. In 2002 daalde de klantenkring van speciaalzaken eveneens.
Dat blijkt uit cijfers die het onderzoeksbureau GfK donderdag heeft gepubliceerd. Het bureau heeft onder 4400 huishoudens gepeild wie er afgelopen jaar wel eens inkopen hadden gedaan bij de speciaalzaken, zoals kaaswinkels en de bakker.
(Bron)

Toen ik in deze wijk kwam wonen, 14 jaar terug, waren er in het winkelcentrum twee supers en veel kleine winkeltjes. Er was een postkantoor, een DHZ-zaak, er waren twee bakkers, een groenteboer, een schoenhersteller, een schoenenzaak, een fietsenwinkel, een Blokker, een kaasboer, een drogist, een Chinees en twee toko's, een snackbar, enzovoorts.
De DHZ is weg, er is nog 1 bakker, de groenteboer is van eigenaar veranderd, een van de toko's is weg. De schoenhersteller gaat weg. Het postkantoor is een postagentschap geworden.
Sommige plekken van het winkelcentrum lijken besmet: de winkels die er komen zijn binnen een jaar weer weg.
Het hele winkelcentrum is niet slim opgezet, met nauwe gangen en overkappingen op de verkeerde plekken. Maar het heeft een leuk plein aan het water, waar regelmatig een visboer staat, waar de loempiakraam staat en in het seizoen de oliebollenkraam. Dat plein geeft nog wat ruimte aan het hele winkelcentrum. Net als de kades langs het water, waar altijd wel ouders met kinderen eenden aan het voeren zijn, of kindertjes vissen op de snoeken, voorns en brasems.
Als je er nu heengaat, moet je hinkstapspringen over opgebroken stoepen, zigzaggen langs opgestapelde heipalen en oppassen dat je niet platgereden wordt door de bouwmachines die verrekte weinig ruimte hebben om te manoeuvreren.
De winkels worden groter, waardoor de paden nog smaller worden, maar dat schijnt toch een vooruitgang te zijn. Het onzalige plan om de stoepen dan maar door te trekken tot op de kades schijnt losgelaten te zijn (ik hoop het zo). Het plein, de plek die je nu doet herademen, krijgt een lunchroom.
Kweet het niet. Ik hou sowieso nooit zo van veranderingen, kan me erg ontheemd voelen als er ergens verbouwd wordt. Ik raak al in de war als de super weer eens uitgebreid is omdat ie de winkel naast zich heeft opgevreten, en ik haat het als er ergens iets gesloopt wordt.
Ik geloof dat we over een tijdje (theorie: midden dit jaar) een nog voller winkelcentrum hebben, met nog minder verscheidenheid in winkels want deze verbouwing jaagt ze ook op kosten en of de kleine winkels dat redden is nog de vraag, en dan hebben we op het plein ineens een lunchroom staan die over een tijdje niet meer rendabel is, leegstaat, even later dichtgetimmerd wordt maar niet gesloopt want 'we zoeken een uitbater'.
Ik hoop dat ik ongelijk krijg. Ik hoop het echt.

Geen opmerkingen: