donderdag, januari 29, 2004

Nuon stuurt duizenden klanten te hoge nota

AMSTERDAM - Het energiebedrijf Nuon heeft vorige week enkele klanten een te hoge voorschotnota gestuurd. De te hoge rekening is het gevolg van een fout in een nieuw betalingssysteem dat klantvriendelijker moet zijn. Dat zei een woordvoerder van Nuon donderdag.
Nuon ontdekte de fout toen een aantal klanten zich beklaagden bij het bedrijf. Ze kregen weliswaar geld terug over het afgelopen jaar, maar ze moesten toch een veel hoger voorschot voor de komende maanden neerleggen.
Volgens de woordvoerder komt het geregeld voor dat voorschotten verhoogd worden, terwijl over het voorbije jaar geld wordt teruggestort. "Maar in dit geval is er inderdaad sprake is van een fout".
De gedupeerde klanten krijgen een brief met uitleg thuisgestuurd. Zolang naar de oorzaak van het probleem wordt gespeurd, werkt Nuon met het oude betalingssysteem.
(Bron)

NUON is sowieso gek. Ik heb groene stroom, inderdaad, via NUON. Dat gaat via een jaarcontract, en dat liep tot ergens in januari. In oktober was ik het gedoe met de rekeningen meer dan zat. Als ik in twee dagen drie brieven krijg, twee met (verschillende!) bedragen die ik nog zou moeten betalen, en een met een (hoger) bedrag dat ik nog terug zal krijgen, en of ik even mijn gironummer kan doorgeven, krijg ik geen hoge dunk van de administratieve capaciteiten van een bedrijf. Het was de druppel die de emmer deed overlopen, want er was al veel aan vooraf gegaan.
Sinds oktober heb ik een aantal keren het mailform op de site ingevuld, een brief gestuurd, en twee keer gebeld.
Gisteren belde ik weer. Ja, nee, had ik geen bevestiging gehad? Sja, dan was er iets m isgegaan. (Op zo'n opgewekt toontje dat mij dan helemaal de gordijnen injaagt.) Het was gisteren 28 januari. Ja, goh, nou, kijk, het zat zo, mijn contract was ingegaan per 27 januari, en er was een maand opzegtermijn, dus ik kan opzeggen per 27 januari 2005. U bent al 4 maanden aan het opzeggen ja, maar ja, dat weten wij niet h??
Voor het geld maakt het niks uit. Ik heb liever groene stroom dan gewone. Maar deze groene stroom heeft wel een extra prijskaartje in de vorm van enorme frustratie en dertig keer alles moeten controleren.
Dus ik ga nogmaals een brief sturen, aangetekend, met het hele verhaal, en dan zullen we nog weleens zien.

Geen opmerkingen: