dinsdag, januari 27, 2004

M'n goeie daad voor vandaag weer gedaan. Buurvrouw stond helemaal in paniek voor de deur: haar licht deed het ineens niet meer, en haar verwarming was uit, en ze had al naar de woningbouw gebeld maar ze kreeg alleen een voor haar onbegrijpelijk verhaal te horen, en als ze wilde kon er wel iemand komen maar dat zou flink geld kosten. Dus kwam ze maar vragen of ik kon helpen.
Keurig alle stekkers en stoppen eruit, aardlekschakelaar weer omgezet, stoppen er weer in, een voor een alle stekkers erin, licht aan, cv aan. Niets dat blijvend storing veroorzaakte. Vijf minuutjes werk, buurvrouw enorm opgelucht en weer in de warmte en het licht, en dat zonder voorrijkosten.
Ik snap alleen niet waarom ze bij de wbv niet de moeite nemen om dat even goed uit te leggen, zo moeilijk is het niet.
Vriendje woonde ooit in een studentenpand waar de aardlekschakelaar met een elastiekje vastzat. Dat was geloof ik hetzelfde pand waar één stopcontact het deed en alle electrische apparatuur via stekkerdozen gekoppeld was, en waar het licht op halve kracht ging als de centrifuge in gebruik was. Ik woonde zelf ooit in een huis waar ik electra had omdat ik een tussenmuurtje gesloopt had waar de bedrading van één hoog naar de zolder doorheen liep. Van dat soort dingen leer je wel een beetje wat wel en niet kan - gelukkig zonder schade, hoewel dat soms een wondertje was.
Inmiddels ben ik een brave burger, en heb ik in de meterkast een opgeladen zaklamp, waxinelichtjes, aansteker en stoppen liggen. Ik woon hier nu drieënhalf jaar, en de stoppen liggen er nog onaangebroken. De zaklamp heb ik binnen alleen nodig gehad op momenten dat er lampen opgehangen werden.
De enige echte ellende die ik gehad heb, was toen vorig jaar rond deze tijd de ventilator van de al op de vervanglijst staande cv-ketel overleed, en ik het huis net op 16 graden kon houden door de gasoven op 8 te zetten en alle gordijnen dicht te houden. Gelukkig hadden we toen de koudste periode van het jaar net gehad. Maar dan merk je wel wat een luxe dat eigenlijk is, een warm huis, en vooral ook warm water. Want met een keteltje heet water kun je best je lijf wassen, maar als je wat langer haar hebt dan stekeltjes, heb je flink wat water nodig om te spoelen - dat red je niet met een fluitketel kokend water in een bak koud water.

Geen opmerkingen: