woensdag, januari 28, 2004

Bijna een kwart gemeentes reageren slecht op e-mail

RIJSWIJK - Bijna de helft van de gemeenten in Nederland reageert binnen een dag op een vraag die via e-mail is binnengekomen. Bij iets minder dan een kwart van de gemeentes krijg je pas heel laat of helemaal geen antwoord op je vraag via e-mail. De gemeente Amsterdam presteert het beste, blijkt uit onderzoek van Webdam, de onderzoeksafdeling van GemeenteWeb.
Het onderzoek toont aan dat gemeenten in vergelijking met vorig jaar alerter op e-mailtjes van burgers reageren. Tegenover de 49,8 procent van de gemeenten die binnen een dag met een reactie op de e-mail kwam, staat 22,8 procent die te laat of helemaal niet reageerde. De overige gemeenten reageerden binnen acht dagen. Een jaar geleden lag het aantal snelle reacties nog bijna 10 procent lager.
Webdam beoordeelt sinds 2000 alle gemeentelijke websites en stelt aan de hand daarvan ook een speciale topvijftig samen. In september kregen alle gemeenten via hun website een vraag over het verkrijgen van een invalideparkeerkaart.
De eerste gemeenten kwamen binnen tien minuten met een reactie. Hoewel Amsterdam als beste uit het onderzoek kwam, presteerden de stadsdeelraden onder de maat. Ook Groningen, Breda, Haarlem en Zwolle reageerden te laat.
Slechts 10 procent van de gemeenten stuurde direct een ontvangstbevestiging. Zeven gemeenten vielen door de mand doordat het adres dat stond vermeld op de website niet klopte.
(Bron)

Geen opmerkingen: