donderdag, januari 29, 2004

Ik heb een keuken. Da's niet bijzonder. Het huis is gebouwd in '85 of '86, en werd uitgerust met een aanrechtblok met een gootsteen , drie kastjes en twee lades. Erboven hangen drie kastjes.
De vorige bewoner had een vader die nogal handig aangelegd was, en die verfde alle frontjes zachtgeel. Ziet er perfect uit. De wbv morde dat het niet had gemogen maar moest toegeven dat het geen verslechtering was.
Ik kwam hier wonen, en legde laminaat op de vloer.
Nu is er een probleempje. Ik struikelde een tijdje geleden en viel op het openstaande kastdeurtje van het kastje onder het aanrecht, dat kastje waar geloof ik iedereen vooral schoonmaakspullen in heeft staan.
De schade: het bovenste scharnier van het deurtje was uit het spaanplaat getrokken, en was niet zomaar terug te plaatsen. Met vloeibaar hout of desnoods een stukje hout en een nieuw scharnier moest het op te lossen zijn.
Vanmiddag kwam de opzichter kijken. Hij keek somber naar het deurtje en het scharnier, kwam weer overeind en zei: 'Ik zal een nieuw keukenblok bestellen'.
Nou is er verder _niets_ mis met het blok. Nog geen deukje. En ik zag het al voor me: een nieuw blok, met witte deurtjes, misschien net iets anders van maat dan het huidige zodat het laminaat niet meer aansluit, tijden in de rotzooi zitten (bij vriendje deden ze er bijna een week over, en sindsdien lekt de kraanaansluiting), katten hysterisch, keuken tijdje onbruikbaar, alles uitruimen en weer inruimen.
En dat alles voor een kaduuk scharnier. Een heel nieuw keukenblok, en al die toestanden.
Zonde van het geld, zonde van de energie, zonde van de zooi.
Dus ik hield voet bij stuk. Na wat heen-en-weer gepraat zwichtte de opzichter (opzwichter?) en zei hij toe een onderhoudsman te sturen, die zal bekijken of ie er nog wat mee kan.
Die zal dan wel zeggen dat het niet gaat - maar dan schroef ik het scharnier zelf wel uit het deurtje en hang ik er een nieuw scharnier in, iets boven of onder de oude plek. En zelfs als dat om wat voor reden ook niet zou lukken, dan kan ik nog altijd het hele deurtje eruit halen en ouderwets een gordijntje ophangen.
Ik vind het gewoon onzin om voor een scharnier een hele keuken te vervangen - met alle rompslomp van dien en de kosten voor de wbv (die je uiteindelijk toch wel weer zelf betaalt natuurlijk). Ligt dat nou echt aan mij? De opzichter vond het nogal vreemd.

Geen opmerkingen: