woensdag, juni 30, 2004

De discussie wordt steeds belachelijker. Jan Mulder zegt dat ie het idioot vindt dat er zo hetzerig tegen Advocaat wordt gedaan en gebruikt een hyperbool om dat te illustreren. Vervolgens denken sommigen dat Jan Mulder zelf vindt dat Advocaat gestenigd moet worden, en zegt Balkenende dat het een schande is. Dan eist Jan Mulder excuses, en stuurt JP een open brief aan Mulder:

Geachte heer Mulder,

U vraagt van mij openbare excuses omdat ik u vals beschuldigd zou hebben van het onverantwoord zwartmaken van bondscoach Advocaat. Die excuses krijgt u niet.
Voor iemand die zo subtiel de eigen woorden weet uit te leggen, luistert u opvallend onzorgvuldig en een tikje gemakzuchtig naar de woorden van anderen. Ik heb in verband met de verwijten aan het adres van de heer Advocaat nooit uw naam genoemd en ik heb nimmer gerept van uw 'stenigt hem' opmerking. Dat daar wat u noemt 'ironie' in zat was mij niet ontgaan. Net zo min als het mij ontgaan is dat die ironie door vrijwel niemand is begrepen. U zou de conclusie kunnen trekken dat u zich dus kennelijk erg onzorgvuldig hebt uitgelaten, en dat zou een ervaren publiek persoon als u zich moeten aantrekken. Ik wil niet meteen net als u openbare excuses eisen, maar in plaats van op hoge toon vermeende fouten bij anderen aan de kaak te stellen, zou een beetje zelfkritiek zeker geen kwaad kunnen.
Ik heb in volle overtuiging het bedenkelijke klimaat van vorige week rond de bondscoach aan de orde gesteld. Ik heb erop gewezen dat we in gezinnen, op scholen en sportverenigingen onze kinderen proberen te leren respect te hebben voor elkaar en in het bijzonder voor de leraar, de trainer en de scheidsrechter. Ik vond het klimaat dat ook door de media werd aangewakkerd rond de heer Advocaat in dat opzicht zwaar ondergravend. Neem bijvoorbeeld het ochtendblad dat anonieme doodverwensingen afdrukte ('naar welk hotel moet ik mijn geweer sturen'). Op die redactie is men onvoldoende doordrongen van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Ik sta nog steeds voluit achter mijn oproep en gezien uw eigen peiling onder 9000 mensen denkt inmiddels bijna 80 procent van Nederland er net zo over. Ik wens u veel sterkte. J.P. Balkenende

Jan Mulder weer:
"Premier Balkenende wijst in zijn brief op de ironie inzake mijn 'stenigen'-antwoord op Hans Kraays aantijging dat ik Advocaat criminaliseerde", zegt Mulder in een reactie op de brief van de premier. "Mijn bevestigende overdrijving om die woorden van tafel te vegen (ik ergerde me dood aan die totaal uit de lucht gegrepen beschuldiging), was gespeend van iedere ironie, zoals ik letterlijk in mijn brief aan de premier schreef (maar uiteraard weer andersom door de heer Balkenende werd gelezen). Hij biedt geen excuses aan en wenst mij sterkte. Dat laatste vind ik wel erg fijn."

Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst voelde de premier zich genoodzaakt in het openbaar te reageren, omdat hij 'iets in de schoenen geschoven krijgt' in een debat waar hij 'part noch deel aan heeft'.

En nog gekker: Advocaat wordt gesponsord door dat bedrijf dat hem van nieuw haar heeft voorzien. Bij kappers die er reclame voor maken zijn ruiten ingegooid, bij het bedrijf zelf zijn bedreigingen binnengekomen. Hoe gestoord ben je dan wel niet??

Geen opmerkingen: