zondag, oktober 02, 2005

'Komende jaren meer storingen treinverkeer'

HILVERSUM - Treinreizigers zullen de komende jaren nog wel vaker te maken krijgen met storingen en incidenten. Dat komt omdat het wegwerken van achterstallig onderhoud en het vervangen van het remblokkeringssysteem tijd vergt. Dat zei directeur B. Klerk van ProRail zondag in het televisieprogramma Buitenhof.
De beheerder van het Nederlandse spoornet vertelde dat toevallig dit weekeinde in Utrecht een betere versie is geïnstalleerd van het systeem dat de stroomtoevoer regelt. Door de uitval van dat systeem en van de back-up daarvan raakte vrijdagavond het treinverkeer rond Utrecht ontregeld, waardoor tienduizenden treinreizigers urenlange vertragingen opliepen.
Klerk waarschuwde dat dat systeem ook op andere stations nog moet worden aangepast. Verder zei hij dat zijn bedrijf geld van de overheid heeft gekregen om in 2006 en 2007 een beter ATB-systeem aan te leggen. Dat leidt ertoe dat ook langzaam rijdende treinen automatisch stoppen als ze door rood licht rijden. Maar ook de infrastructuur buiten is aan vervanging toe. De afschrijvingstermijn van dat materieel is achttien jaar en het ligt er al eenentwintig jaar, zei de directeur.
Klerk erkende dat hij voor onderhoud elke keer bij de overheid moet aankloppen. Deze kabinetsperiode heeft hij 850 miljoen euro voor achterstallig onderhoud gekregen. Daarnaast trok de Tweede Kamer dit jaar extra geld uit voor de vervanging van het ATB-systeem op een aantal knelpunten in het land.
Voorzitter P. van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt dat ProRail meer op afstand van de overheid gezet moet worden, zodat het bedrijf niet telkens bij de politiek hoeft te knokken voor geld voor onderhoud. "Bij een normaal bedrijf wordt de rekening voor onderhoud bij de vervoerder neergelegd. Hier is het altijd touwtrekken bij de minister", zei hij.
(Bron)

Geen opmerkingen: