vrijdag, december 16, 2005

Sjaak Bral wenst iedereen een Takkekerst

DEN HAAG (ANP) - "Hoeveel redenen heb je nodig om geen Kerstmis te vieren?" Cabaretier Sjaak Bral zong de hele cd Takkekerst vol met antikerst liedjes. Twaalf nummers lang windt hij zich op over kerstpakketten, benefietnummers, kerstbomen en nieuwjaarszoenen.
De 'beroeps-Hagenees' heeft sinds hij het ouderlijk huis heeft verlaten, geen kerst meer gevierd. "Ik ben fel tegenstander van opgelegde gezelligheid. Het allerergste is nog wel mensen die hun hele huis versieren met lampjes. En vervolgens maar klagen over de energierekening!"
De cd is erg dubbel, volgens Bral. "Aan de ene kant is het vermaak, met grappige liedjes en teksten. Maar er zit ook een andere kant aan. Voor een heleboel mensen is kerst ieder jaar verschrikkelijk, omdat ze bijvoorbeeld eenzaam zijn. De nadruk op de sociale gewenstheid komt dan extra hard aan, want het benadrukt dat ze eenzaam zijn."
Volgens Bral waren veel mensen opgelucht door zijn cd. "Ze hadden het idee dat ze er eindelijk voor uit mochten komen dat ze een pesthekel hebben aan kerst. Het was echt een opluchting dat er een frisse wind waait door het doodgeknuffelde kerstgedoe."
Het idee voor de cd kreeg Bral begin januari. "Een hekel aan kerst heb ik altijd al gehad, maar toen ik allemaal vrouwen hoorde klagen over nieuwjaarszoenen was dat voor mij de druppel. Ik besloot een cd te maken met een tegengeluid. Op de cd staat het nummer De nieuwjaarszoen, dat gaat over vrouwen die ieder jaar te maken krijgen met bazen en andere mensen die ze ongewenst Gelukkig Nieuwjaar zoenen."
Volgens Bral is er geen echte cd die ook eens wat negatieve geluiden laat horen over kerst. "Ieder jaar zet je rond kerst de radio of tv aan en dan hoor je alleen maar dezelfde liedjes. Het lijkt me toch een tragisch gegeven om de rest van mijn leven dezelfde kerstliedjes te horen op radio en tv."
(Bron)

Geen opmerkingen: