maandag, januari 30, 2006

Meer reclame in de media dan gedacht

Er wordt in Nederland veel meer geld aan reclame uitgegeven dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek. In totaal wordt er elf miljard euro aan reclame uitgegeven. In het rapport 'Het economisch belang van reclame' van de SEO staat ook dat reclamebureaus met 30.000 werknemers, na de architecten, de grootste bloedgroep binnen de voor de toekomst van de Nederlandse economie zo belangrijke creatieve zakelijke dienstverlening te zijn.
Van de elf miljard aan reclamegeld gaat de helft naar 'profilering' van een merk of bedrijf, en de andere helft naar productiekosten van bijvoorbeeld een tv-spotje. De profileringsuitgaven (340 euro per hoofd van de bevolking) omvatten vier miljard aan mediabestedingen, 800 miljoen aan sponsoring en product placement en 700 miljoen aan direct marketing.
Naar gedrukte reclame gaat het meeste geld (55 procent). Radio en televisie volgen met 25 procent, beurzen met 8,2 procent, buitenreclame met 3,5 procent en 8,3 procent gaat naar 'overige' doelen.
(Bron)

Geen opmerkingen: