woensdag, februari 01, 2006

NS stelt prestaties naar beneden bij

DEN HAAG/UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen hebben een aantal prestaties die de vervoerder dit jaar moet leveren, naar beneden bijgesteld vergeleken met 2005. De NS heeft een zwaar hoofd in de punctualiteit van de treinen. Ook is het bedrijf minder positief over de informatie voor reizigers op de stations en in de treinen bij vertragingen.
Dat blijkt uit het vervoerplan waarin de NS de prestaties voor 2006 heeft vastgesteld. Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) heeft het woensdag naar de Tweede Kamer gestuurd.
Reizigersvereniging Rover noemt de beoogde punctualiteit een "totaal gebrek aan ambitie". Als het bedrijf de normen niet haalt, moet het harder werken en niet eenvoudigweg de prestaties neerwaarts bijstellen, aldus Rover.
De NS is wel optimistisch over het aantal reizigers dat het bedrijf in 2006 zal vervoeren. Het ging in eerste instantie uit van een jaarlijkse groei van 1,5 procent, maar heeft dat cijfer naar boven bijgesteld. Nu voorziet de NS een toename van tussen 2 en 3 procent vergeleken met afgelopen jaar.
In het vervoerplan schrijft de NS verder over de dienstregeling voor 2007. Dan wordt het hele spoorboekje omgegooid. Vrijwel geen enkele trein vertrekt op hetzelfde tijdstip als nu. De NS spreekt zelf van een geheel nieuwe dienstregeling, maar Schultz noemt het liever een "bescheiden" stap. Ze eist opheldering van de NS over de gevolgen voor de reizigers.
Vorig jaar reed 84,8 procent van de treinen op tijd. In 2004 was dat 86 procent. De NS streeft dit jaar naar een punctualiteit van 86 procent, maar het bedrijf zegt dat het reƫel is rekening te houden met een lager percentage. In 2007 moet tussen 87 en 89 procent van de treinen volgens het spoorboekje rijden.
De NS wil bij 27 procent van de vertragingen reizigers in de trein informatie geven. Dat percentage moet in 2010 zijn opgelopen tot 31. Afgelopen jaar bedroeg het streefpercentage 35. Dat heeft de NS niet gehaald. Op de stations hoopt de NS in 79 procent van de gevallen informatie te verstrekken. Dit percentage moet in 2010 85 bedragen. Dat was afgelopen jaar ook al het streven, maar ook dat heeft het bedrijf niet gehaald.
De kans dat een reiziger binnen een half uur een conducteur tegenkomt in de trein, moet volgens de NS 50 procent bedragen. Vanaf 2008 streeft de NS naar een percentage van 52.
Dit jaar moet 78 procent van de treinen schoon zijn. Dit is ook voor de komende jaren het streefpercentage.
De NS verwacht maximaal 11.255 incidenten, zoals het ontbreken van een treinkaartje, drank- of drugsgebruik en ruzie. Ongeveer 26 procent van de reizigers mag te maken krijgen met incidenten of daar ooggetuige van zijn. De NS verwacht maximaal 972 ernstige incidenten tegen medewerkers.
Het aantal zitplaatsen in de treinen moet beperkt stijgen. De NS heeft als doel gesteld de werkelijke kans op een zitplaats voor de reizigers gelijk te houden. Het bedrijf noemt geen percentages.
(Bron)

Toch opvallend: zodra het gaat om cijfers om prijsverhogingen op te baseren, is NS zo punctueel als wat. Zodra het gaat om werkelijke tijden, ach ja, detail, niet zo precies kijken hoor. Misschien moeten we ook gewoon 80% van ons kaartje gaan betalen.
Ik heb de laatste tijd niet veel per trein gereisd, maar al heel erg lang niet meer in een trein gezeten die op tijd vertrok en/of op tijd aankwam.

Geen opmerkingen: