maandag, september 17, 2007

In mijn tuin is altijd wel wat te eten voor vogels, zeker als ze insecten of slakken of zaden eten. In de winter hangen er diverse vet-dingen, en ik heb zo'n buis voor zadenmixen.
Die buis is het hele jaar populair, en tegenwoordig is het zo dat ik naar buiten loop met de zak, dat ik uit allerlei hoeken vogels zie aan komen die gaan zitten schetteren in de wilg, en voor ik 5 meter van de bijgevulde buis ben, zitten ze al te eten.
Het is geen officieel zangvogelvoer: het is een mix van tortelduiven- en kippenvoer: experiment van vorig jaar, maar het sloeg geweldig aan, veel meer dan 'officiële' mengsels voor die systemen.

Het grappige is dat ik steeds méér vogels krijg. En ook meer soorten: vroeger kwam er in de winter weleens zo'n treintje staartmezen langs die alleen maar even in de boom zaten, tegenwoordig zitten die het hele jaar door ook lekker te eten. Groenlingen zag ik eerder niet in de tuin, nu massaal.
Dus of ergens in de buurt is ook iemand aan het voeren, zodat ze eens wat verder weg gaan van hun vaste plekken, of het gerucht heeft zich verspreid.

Inmiddels moet ik die buis dus elke dag bijvullen en een nieuwe voorraad voer halen. Overrijpe appels verdwijnen ook als sneeuw voor de zon (veilig bovenop een kliko, katveilig en toch bereikbaar voor merels) en mijn test met overjarige Cruesli in het vogelhuis is ook erg geslaagd - tenminste, de Cruesli is weg. Ik verdenk de spreeuwen en de Turkse tortels.
Als ik over een tijdje vetblokken ophang, komen de winterkoning en de roodborst ook weer eten - ze komen nu regelmatig langs maar er zijn nog veel insecten.

Ik blijf het vreemd vinden dat de katten eigenlijk nauwelijks reageren op de vogels. Tom vindt het volgens mij teveel moeite, Tijger probeert het wel af en toe - tijdje terug kwam ze met een merel binnen, maar die vogels zijn ook niet gek natuurlijk. Die merel zal een onervaren jong zijn geweest.
Maar zo'n dag als vandaag, elke keer als het even opklaart hoor ik vogels in de tuin, heerlijk vind ik dat.

Geen opmerkingen: