zaterdag, december 20, 2008

Stoppen met roken kwestie van gewoon doen

HILVERSUM - Bijna 70 procent van de ex-rokers is 'cold turkey', zonder hulpmiddelen gestopt. Dat blijkt uit een enquête die het televisieprogramma Kassa heeft gehouden onder zevenduizend rokers en ex-rokers. De resultaten worden in de uitzending van zaterdagavond gepresenteerd.
Veel van de stoppers hebben eerst andere dingen geprobeerd, zoals nicotinevervangers, maar uiteindelijk hielp 'gewoon stoppen' volgens hen toch het best.
Als voordeel van het gestopt zijn noemen ze een betere gezondheid, maar ook het vermogen om beter te proeven en te ruiken.
Sommigen noemen de financiële winst die ze behalen door geen geld meer uit te geven aan tabak. Anderen zijn er trots op dat ze een verslaving hebben weten te overwinnen.
Ook Kassa komt tot de conclusie dat stoppen met roken niet eenvoudig is.
(Bron)

Nicotine is een van de meest verslavende stoffen die er is, en de pest is dat het bijna overal verkrijgbaar is. Na twee weken ben je lichamelijk wel over de afkick heen, maar... waar laat je je handen? Wat doe je na het eten? En bij de koffie?
En het terugvalgevaar blijft. Ik ben al eens twee jaar gestopt, en toch weer begonnen. Ik vind het smerig, het is duur, en uiteraard is het bijzonder schadelijk voor de gezondheid, zoals ik ook goed merk. En maar dóórroken.
(Wat me trouwens verbaast: regelmatig zeggen mensen die ik toch echt al een tijd ken tegen me: róók jij? Blijkbaar valt het niet erg op en/of ben ik geen rokerstype.)

Geen opmerkingen: