vrijdag, november 19, 2010

Soms heb je van die dagen. Gisteren zat ik in de bus die vrolijk de halte voorbij reed (er stonden waarschijnlijk teveel studenten en misschien wilde de chauffeur gewoon effe doorstomen naar het station).
Lastig, maar ja, schema omgooien, geen punt. Alleen ging ik daarna bij vrienden aan en kreeg ik een zeer luxe lift in een mooie auto :-)
Vanmiddag stapte ik in de bus, de ringlijn, liet de strippenkaart stempelen (die OV-kaart gebruik ik niet tot het moet, tenzij ik nou eens antwoord krijg of die vraag uit juni, elke maand ter herinnering opnieuw verzonden, over waarom dezelfde reis niet altijd hetzelfde kost).
Prima humeur, dit soort weer is nou echt kerstweer: van dat weer dat je de hele dag het gevoel hebt dat het elk moment avond kan worden. Als je goed kijkt zie je lichtere vlekken in de lucht, maar het lijkt een grote grijze brij. Desondanks bloeit er nog veel: duizendblad, paardenbloem, madelief, diverse composieten die ik niet zo snel op naam weet te brengen (iets in de richting van kompassla of morgenster, zo'n forse bloem op een flinke stengel), kleine berenklauw en ergens een dot paars waar we te snel voorbij reden om vast te stellen wat het was.
Bus uit, boodschappen doen, terug naar de bushalte en weer wachten op de ringlijn. Die rijdt eens per half uur en is verder een uitstekende verbinding. Behalve dat ie nu voorbij reed terwijl ik stond te zwaaien met m'n strippenkaart.
Nou ja, dan kan ik ook nog een andere bus richting m'n wijk nemen en overstappen. Beetje omslachtiger, maar ach.
Ik stap in de bus die vrij snel kwam, stap weer uit, en wacht op de laatste bus die ik hebben moet. Ik stap in, laat weer m'n gestempelde kaart zien als bewijs dat ik binnen het uur overstap. "Niet geldig" luidde het oordeel van de chauffeur. Ik was verbaasd, was er al een uur om? Nee, het probleem bleek dat de zonevermelding niet klopte, de chauffeur die gestempeld had had kennelijk gedurende zijn hele rit zijn stempelding niet ingesteld. Dus ik leg uit: 'Oplettend dat u dat ziet, maar hij is net hier verderop gestempeld.' De chauffeur zei dat dat niet waar was, dat ik loog, en toen werd ik kwaad. Waarop hij stelde dat het mijn verantwoordelijkheid was. Daar heeft hij deels gelijk in, maar ik ken al die zonenummers niet uit mijn hoofd en ik ga er vanuit dat een chauffeur zijn werk goed doet, het is naar mijn idee toch de verantwoordelijkheid van de chauffeur dat hij zijn stempelautomaat goed instelt.
De chauffeur keek eens goed naar me, zag kennelijk dat ik echt kwáád was, zei nog (keurig): 'Je kan er een boete voor krijgen' waarop ik snauwde dat ie de controleurs dan maar moest gaan bellen. En hij de deur dichtdeed en wegreed, waardoor ik 5 minuten later bij mijn halte kon uitstappen.
Ik snap best dat die man geen zin in gezeur had, en het was slim het niet verder op de spits te drijven, maar misschien is het in het kader van de-escalatie slimmer niet te beginnen met "Dat is niet waar, u liegt'.

Geen opmerkingen: