"62 procent e-mailverkeer is spam"
(P7) Anti-spambedrijf Brightmail rekent voor dat 62 procent van alle e-mails die in januari werden verstuurd commerciële bulkberichten waren.
In januari 2004 werd er meer spam verstuurd dan gewone, gerichte e-mails. Nog geen veertig procent van alle e-mails die verstuurd worden, komen met toestemming van de ontvanger aan. Daarnaast zien internetproviders en webmailbedrijven hun systemen dichtslibben als gevolg van de elektronische folders. Software van de Amerikaanse spambestrijder Brightmail verwerkte in januari van dit jaar 85 miljard e-mails in opdracht van derden. Het bedrijf controleerde de aard van de berichten en concludeert dat 62 procent van de berichten ongerichte commerciële bulkmail is.
Eind februari maakte Brightmail bekend samen met Microsoft een nieuwe bestrijdingstechniek te testen. Microsofts onderzoeksafdeling ontwikkelde het zogeheten 'Caller ID'-concept, te vergelijken met nummerweergave op telefoontoestellen.
Het doel is dat providers de IP-adressen van verzendende mailservers publiceren. Ontvangende mailservers controleren aan de hand van de IP-adressenlijst of de opgegeven verzender ook de daadwerkelijk verzender is. Dit principe moet spoofing tegengaan, een veelgebruikte spamtechniek waarbij de afzender iemand anders is dan het lijkt. Microsofts Ryan Hamlin legt het principe van Called ID uit op de website van zijn werkgever.
Welke veranderingen Microsoft in zijn besturingssysteem en e-mailsoftware aan gaat brengen is niet duidelijk. De BBC schrijft vandaag dat spammers in groeiende mate pc's van particulieren gebruiken om spam te versturen. Het feit dat steeds meer internetters een breedbandige internetverbinding hebben die de hele dag aan staat, werkt deze spamtruc alleen maar verder in de hand.
Door heimelijk gebruik te maken van beveiligingsgaten op de - veelal op Microsoft Windows werkende - computers versturen spammers bulkmail via particuliere huis- en hobbykamers en niet meer via eigen of gehackte servers. Internetprovider Xs4all kwam in november 2003 al tot een vergelijkbare slotsom.
Veel spam is afkomstig uit Amerika en Aziatische landen. In tegenstelling tot Europa mogen Amerikaanse e-mailmarketingbedrijven werken volgens het zogeheten opt-out-principe. Dat houdt in dat de e-mailbedrijven een internetter net zo lang mogen benaderen met commerciële bulkmail totdat deze expliciet aangeeft geen e-mail meer te willen ontvangen van de verzender.
In Europa geldt het zogeheten opt-in-principe. Marketingbedrijven mogen volgens dit principe enkel commerciële e-mail versturen als de internetgebruiker daar expliciet om heeft gevraagd. Spammers die zich niet aan de Europese richtlijnen houden, kunnen bijvoorbeeld in Nederland op een maximale geldboete rekenen van 450.000 euro.
Het verschil tussen de Amerikaanse en Europese wetgeving botst. Amerikaanse bedrijven kunnen volgens de daar geldende wetten ongehinderd spam versturen, ook naar Europa.
Om het conflict tussen de Amerikaanse en Europese regelgeving tegen te gaan, publiceerde PvdA-kamerlid Van Dam gisteren een voorstel dat over twee weken in de Tweede Kamer behandeld wordt. Hij stelt voor alle Europese e-mailadressen op te laten nemen in een Amerikaans antispamdatabestand van markttoezichthouder FTC.
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten