zaterdag, maart 06, 2004

Prijzenslag supermarkten breidt uit naar vlees

ZAANDAM - De prijzenslag tussen de supermarkten breidt zich uit naar vlees. De supermarktketen Albert Heijn prijst vanaf maandag 65 vleesartikelen structureel gemiddeld 15 procent lager. Volgens supermarktdeskundigde G. Rutte is het de eerste supermarktonderneming die zich aan vlees waagt.
AH verlaagt prijzen van het eigen merk en van biologisch vlees. Volgens een woordvoerster werkte AH al veel met tijdelijke aanbiedingen, maar “die werden niet altijd herkend door de consument.” Rutte denkt dat vooral C1000, net als AH deel van Ahold, de klappen krijgt. “Die winkel richt zich vooral op gezinnen met kleine kinderen en die heeft AH niet.”
Volgens Rutte haalt een supermarkt 12 tot 13 procent van zijn omzet uit vlees. “De marges liggen hier heel hoog.” Eerder zette AH het mes in de melkprijs. Daardoor namen de omzetten flink toe, weet Rutte, al kostte het Ahold geld. “Daar zijn ze diep mee gegaan.”
AH begon in oktober met de prijzenslag. Het bedrijf vond dat het te duur was geworden en wilde marktaandeel terugwinnen. Andere ketens volgden de prijsverlagingen. “AH is inmiddels weer de duurste”, stelt Rutte. “Maar het prijsverschil is wel minder geworden.”
(Bron)

Het loont nog steeds om kritisch te shoppen.

Geen opmerkingen: