vrijdag, juli 20, 2007

'Microsoft ontwikkelt superspyware'

AMSTERDAM - Computergebruikers krijgen wellicht in de toekomst persoonlijke aanbiedingen voor printerinkt op hun scherm als hun cartridge bijna leeg is. Het is slechts een van de mogelijkheden van een advertentiesysteem waarop softwaregigant Microsoft patent heeft aangevraagd.
De aanvraag beschrijft een advertentiesysteem dat een ongekende hoeveelheid informatie verzamelt over de computer van de gebruiker, en over diens computergebruik. Niet alleen bezochte websites, maar ook de inhoud van documenten, de geïnstalleerde programma's en allerlei systeeminformatie - zoals de resterende hoeveelheid inkt in de printer of het geheugengebruik van het systeem - moeten het mogelijk maken om de gebruiker zeer gerichte advertenties voor te schotelen.
Volgens de patentaanvraag zou dat zowel voor adverteerders als voor computergebruikers aantrekkelijker zijn dan de meeste huidige advertentiesystemen, die alleen op basis van surfgedrag werken. "Gerichte advertenties worden sterk gewaardeerd door adverteerders, omdat ze voor de toeschouwer veel interessanter zijn dan algemene reclame", aldus de aanvraag.
De advertenties zouden niet alleen in de webbrowser kunnen verschijnen, maar ook in allerlei andere programma's, zoals tekstverwerkers zouden banners kunnen verschijnen, zo beschrijft de patentaanvraag. Zo zou videobewerkingssoftware gebruikers advertenties kunnen voorschotelen voor hulpprogramma's, op basis van zoektermen die de gebruiker bij de helpfunctie van de software heeft ingetikt.
Of Microsoft concrete plannen met het systeem heeft, is onduidelijk. Op internet speculeren analisten over de mogelijkheid dat het bedrijf van bepaalde software, waaronder mogelijk zelfs besturingssysteem Windows, een gratis versie zou kunnen uitbrengen, die uit de advertentieopbrengsten wordt betaald.
De patentaanvraag voorziet in de technische mogelijkheid om te zorgen dat advertentiesystemen van concurrenten worden onderdrukt. Microsoft is met concurrenten als Google in een felle strijd verwikkeld om de online advertentiemarkt.
(Bron)

Geen opmerkingen: