dinsdag, juni 17, 2008

Veel werk aan de winkel bij ProRail

DEN HAAG - Spoorbeheerder ProRail moet veel zaken verbeteren, zoals de klanttevredenheid, de doorlooptijd van projecten en de communicatie. "Het is duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is", schrijft minister Camiel Eurlings van Verkeer dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Het functioneren van ProRail staat al enige tijd ter discussie. Reizigersorganisatie Rover riep de minister onlangs zelfs op de twintig hoogste ProRail-managers de laan uit te sturen wegens wanprestaties.
Eurlings peinst niet over zo'n maatregel. Hij publiceerde dinsdag twee rapporten, waarin naast kritiek ook veel positieve opmerkingen staan over ProRail.
Zo scoort de spoorbeheerder goed als het gaat om veiligheid; in vergelijking met het buitenland zijn er in Nederland weinig ontsporingen of botsingen.
Op andere belangrijke zaken, zoals de benutting van het spoor en de informatievoorziening, presteert ProRail beter of even goed als soortgelijke bedrijven elders.
De relatie met de klanten, in het geval van ProRail vooral vervoersbedrijven en lokale overheden, behoeft volgens Eurlings verbetering. "De klanttevredenheid van beide is van 2006 naar 2007 gedaald en dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling", aldus de minister.
Hij wijst erop dat de lagere waardering verband houdt met ontevredenheid bij de klanten over communicatie, transparantie en de doorlooptijd bij projecten.
De minister pleit ervoor dat zowel zijn ministerie als ProRail "de rust en ruimte krijgt" om de diverse aanbevelingen van de onderzoekers uit te voeren. Hij spreekt in de brief waardering uit voor de inspanningen van de werknemers van ProRail om de kwaliteit van de spoorweginfrastructuur te verbeteren.
"Ik begrijp de hoge eisen die reizigers en andere gebruikers stellen aan de betrouwbaarheid van het spoorvervoer. Het bieden van goede kwaliteit is ook noodzakelijk voor het waarmaken van de groeiambitie op het spoor", aldus de CDA-bewindsman.
(Bron)

Geen opmerkingen: