maandag, oktober 19, 2009

Dag 1 liep geheel volgens planning *kuch*...
Ik was er keurig op tijd, en werd door de receptiedame verwezen naar de kantine waar ik opgehaald zou worden. Ik meldde dat op mijn rooster stond '8:30 - Introductie in de kamer met het rode tapijt', maar nee, wachten in de kantine.
Om kwart voor negen kwam er iemand kijken of haar drie klanten er al waren, maar ik was de enige. Dus een privépraatje met vooral info die ik al gehad had, wat ik ook aangaf.
Wederom over de epilepsie gehad, en de astmatische bronchitis, en dat ik bij een stuip vroeg in de ochtend misschien niet keurig voor half negen kan melden dat ik ziek ben. Dat was geen punt, dan bellen zodra ik bij m'n positieven was. En vooral niet vegen en dergelijke, dat is slecht voor astmatische mensen, en ja, zittend werk was te regelen.
Waarop m'n rooster ter sprake kwam en de werkcoach ontdekte wat ik al drie keer gezegd had: ik had bij de introductie moeten zitten. Dus hop naar die ruimte en aanschuiven.
Ze hadden daar net allemaal met elkaar gepraat waarna mensen elkaar in koppels moesten voorstellen. Grappig om te zien dat de groep heel divers is, van hoogopgeleide zelfstandigen wiens zaak niet meer loopt tot mensen die al 20 jaar een snackbar runnen maar dat wegens gezondheidsredenen niet meer kunnen, mensen die allang in Nederland zijn en nauwelijks de taal spreken en mensen die hier 7 jaar zijn aan wie je nauwelijks hoort dat ze in een ander werelddeel geboren zijn. Mensen die willen uitzoeken welk werk bij ze past, mensen die zeggen 'als het maar goed verdient interesseert het me verder niks'.
Na een korte pauze verder met 'waar hecht je waarde aan in een baan' en daarna 'wat kunnen belemmeringen zijn om werk te vinden en/of te houden', beetje brainstormachtig.
Waarna het brandalarm afging. Trainers gingen gewoon door, ik vroeg of we niet toch naar buiten moesten. Nee, want er was niets aan de hand. Waarna er iemand de deur openrukte om te melden dat er niets aan de hand was maar regel is dat je bij een alarm naar buiten moet.
Dus allemaal gezellig op de stoep, deels rokend, deels lacherig, deels een beetje bezorgd, ook al was al snel bekend dat 'men' bezig was met de kastjes waar ook het handmatig alarm in zat - dus waarschijnlijk per ongeluk aangezet.
Een kwartier later hoorden we vanuit de verte de sirene aankomen, een brandweerauto reed voor, de heren sprongen eruit, aan de overkant hingen mensen uit de ramen te kijken, maar ja, er was dus inderdaad niks aan de hand ;-)
Inmiddels was het pauzetijd, en nu weet ik dat ik vooral geen soep moet eten daar (als ik al bliksoep eet, kies ik een betere kwaliteit).
Na de pauze was het werktijd. Dan moet je tekenen op een lijst, alleen was die er niet. Toen die kwam, bleek ie tot de M te lopen en mensen met een achternaam die verderop in het alfabet staat moesten hun naam maar op een blanco lijst zetten.
Gevraagd om werkschoenen, die zouden worden gehaald. Nogmaals gemeld dat ik alleen zittend werk kan doen - dat was een probleem, want de huidige klussen zijn sportdrankflesjes ompakken die in de fabriek verkeerd gesorteerd zijn, en stemhokjes schoonmaken (de klere-hangers zijn weer op!).
Ik moest maar even wachten op de werkcoach, maar die had nu pauze. Intussen zouden ze schoenen voor me halen.
Een andere coach kwam langs en meldde dat ik alleen zittend werk kon doen, weer een ander persoon kwam me melden dat ik vooral rustig aan moest doen en hij ging even schoenen voor me halen.
Om half twee zat de pauze van m'n coach erop, ze kwam naar me toe, en zei dat ik eventueel kon aanschuiven met de volgende introgroep maar dat ik dan wel weer hetzelfde praatje van vanochtend zou moeten houden, misschien niet zo zinvol. Ze zou wel vast even schoenen voor me regelen, en een kluissleuteltje.
Uiteindelijk kreeg ik te horen dat ik naar huis kon, en dat ze morgen zouden kijken of er iets te regelen was. Gemeld dat ik er morgen niet ben, nou, woensdag dan. En woensdag regelen ze ook schoenen en een kluissleuteltje, en als er dan nog geen werk is dat zittend kan worden gedaan, dan moet ik maar wat administratiefs gaan doen bij de leiding van de werkvloer.
En zo was ik om 3 uur weer thuis.

4 opmerkingen:

Unknown zei

wat een gedoe!!! bezigheidstherapie? net of je niks zinvollers had om je dag mee te vullen ... toch wens ik je woensdag meer succes, hipje!

Hippo zei

Ik vrees dat het allemaal deel uitmaakt van een Gedachte.

Chipo zei

En dat van onze dure belastingcenten...

seilenna zei

ja hou die Gedachte (met hoofdletter) vooral vast,Heb je al schoenen intussen?
Maar zoals ik al eerder zei: Wij werklozen houden heel wat mensen aan het werk.
Ik denk zelfs dat wij de economie draaiend houden ;)

seil